wtorek, 19 października 2021

"A gwiazdy niech płoną" Danielle Jawando

 "A gwiazdy niech płoną" Danielle Jawando, Tyt. oryg. And The Stars Were Burning Brightly, Wyd. Ya!, Str. 400

Pełna emocji, niezwykle aktualna opowieść o samobójstwie, bullyingu, żałobie i zagrożeniach dorastania w erze mediów społecznościowych.


Czy trzymam właśnie w dłoniach jedną z najważniejszych książek tego roku? Owszem. Czy jest to lektura pełna emocji, zaskoczeń oraz prawdy? Zdecydowanie. Czy powinien przeczytać ją każdy bez względu na wiek? Tak! Czy przed lekturą warto przygotować sobie paczkę chusteczek? Niezaprzeczalnie.

Raz na jakiś czas zdarza się powieść, która wpływa na czytelnika znacznie silniej niż mógł przypuszczać. Biorąc w swoje dłonie "A gwiazdy niech płoną" nie spodziewałam się, że ta powieść zabierze mnie na koniec świata otwierając drzwi do nieznanych wcześniej emocji bazując na wartościach, które otaczają mnie każdego dnia. Brzmi skomplikowanie? Ależ skąd. Danielle Jawando pokazała po prostu jak silny wpływ na każdego z nas ma aktualny tryb życia.

Świat Nathana legł w gruzach, ponieważ jego starszy brat popełnił samobójstwo. Nikt się tego nie spodziewał, ponieważ Al miał przed sobą świetlaną przyszłość. Dlaczego bystry i utalentowany chłopak posunął się do takiego czynu? Odpowiedzi na pytania postanawia odnaleźć Nathan, który wyrusza w drogę ku ostatnim miesiącom życia swojego brata. Nie spodziewa się jednak, że prawda, którą odkryje będzie zgubna dla całej jego rodziny.

Bardzo trudno otrząsnąć mi się po lekturze tej powieści. Z jednej strony zadziałała na mnie sama piekielnie emocjonalna, szczera i prawdziwa do bólu historia, z drugiej sam styl autorki, który idealnie oddawał wszystkie problemy oraz wydarzenia a także ukazał empatyczną stronę Jawando. Wraz z Natahnem wyruszyłam w podróż, która nie jeden raz wycisnęła z moich oczu łzy a to co wspólnie odkryliśmy na temat życia Ala okazało się wielką lekcją życia. Samobójstwo bowiem to tylko kluczowy punkt tej powieści wokół którego gromadzą się liczne, istotne wątki poboczne budujące opowieść o tęsknocie, bólu, stracie oraz wyzwaniach czekających na nas we współczesnym świecie.

"A gwiazdy niech płoną" to powieść młodzieżowa, ale napisana tak, że przypomina nie jedną lekturę dla starszych czytelników. Danielle Jawando otwarcie pisze o bullyingu, znęcaniu się psychicznym i psychicznym, który jest prawdziwym złem tego świata a jej historia jest nie tylko w pełni wiarygodna, ale i osobista o czym przekonacie się czytając kilka słów na samym końcu. To książka, która koniecznie powinna znaleźć się na półce każdego z nas, ponieważ jest ważną lekcją dla rodziców, młodzieży oraz wszystkich dookoła, którzy pozostają obojętni na bullying lub sami stali się jego ofiarą. Opowieść aktualna, ważna i ponadczasowa, która okazała się dla mnie jedną z najważniejszych czytelniczych przygód tego roku.

6 komentarzy:

  1. Bardzo ważny temat. Myślę, że wart uwagi. Jestem ogromnie ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem właśnie w trakcie czytania tej powieści. Uwazam!, że jest to szalenie ważna książka i tak samo jak ty, polecam ją każdemu bez względu na wiek!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zapisuję tytuł do przeczytania!

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka wydaje się rzeczywiście bardzo wartościowa i godna uwagi, chociaż jak dla mnie tematyka trochę zbyt ciężka. Jestem wystarczająco zdołowana przez jesień ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobrze, że tak wartościowe książki są wydawane i możemy z nich czerpać.

    OdpowiedzUsuń
  6. Ważna tematyka zachęca mnie do przeczytania tej książki.

    OdpowiedzUsuń