wtorek, 31 października 2017

PRZEDPREMIEROWO: "Wróć, jeśli masz odwagę" Estelle Maskame

"Wróć, jeśli masz odwagę" Estelle Maskame, Tyt. oryg. Dare to Fall, Wyd. Feeria, Str. 350

POD PATRONATEM: ThievingBooks 
PREMIERA: 8 listopada 2017r.

Jeśli czytaliście serię DIMILY na pewno ucieszy Was najnowsza książka autorki. Młoda i niedoświadczona w pisaniu zaskoczyła wielu czytelników dojrzałym tekstem i wciągającą historią. Byłam ciekawa, czy jej najnowsza powieść okaże się równą wcześniejszej serii.

Także tym razem autorka postawiła na powieść młodzieżową z mocnym odniesieniem do wątku miłosnego. Nie na początku oczywiście, bo priorytetem jest poznanie bohaterów. To ich kreacja sprawia, że historia wydaje się lepsza niż można przypuszczać. Nastolatki - z problemami dnia codziennego oraz tymi skrywanymi głęboko pod skórą, by nikt nie mógł się o nich dowiedzieć. Narratorką i główną bohaterką jest właśnie taka osoba. Charakterystyczna w twórczości autorka dziewczyna trochę inna niż wszyscy a jednak próbująca dorównać swoim rówieśnikom. Kenzie jest osobą, którą lubi się za nic, chociaż nie ukrywam, że czasami jej wybory nie pokrywały się z moimi.

Dziewczyna słynie ze swojej odwagi. Nie boi stawiać się czoła przeciwnościom i wie jak radzić sobie z problemami. To ją wyróżnia na tle innych postaci i sprawia, że wielu czerpie z jej postawy inspirację. Nikt jednak nie został wpuszczony poza grę pozorów jaką stworzyła, ponieważ Kenzie tak naprawdę boi się jednej podstawowej rzeczy - utraty rodziny. I ujawnienia rodzinnego sekretu. Tragedia, która ją spotkała zaważyła na całym jej dalszym życiu i nie było nikogo kto pomógłby jej odnaleźć się w tym wszystkim. Jednak pewnego dnia naprzeciwko niej staje Jaden, chłopak który również dostał wielką lekcję życia. W zeszłym roku stracił rodziców, a dziś wszyscy wartościują go względem tych wydarzeń. Nie ma już szczerych przyjaciół, wszyscy chodzą dookoła niego na palcach i nawet nauczyciele uważają, że wiele rzeczy można mu odpuścić. Dlatego uważam, że Kenzie i Jaden idealnie do siebie pasują - chociaż mają obawy i nie są przekonani do siebie nawzajem, lepiej łączyć siły niż uciekać w cień i zapomnienie.

Bohaterowie byli ze sobą blisko. Kiedyś, jeszcze przed wypadkiem, gdy Jaden miał rodziców. Ale wszystko się popsuło i dziś starają się odbudować to co stracone. Metodą małych kroków na nowo odnajdują siebie i to najlepszy motyw tej powieści - autorka fantastycznie uchwyciła próbę odbudowania poranionego świata, poszukiwania własnej tożsamości i powierzenie zaufania komuś, kto je już kiedyś nadszarpnął. Oczywiście nie jest to historia prosta, bo burzliwe wydarzenia dadzą o sobie znać szybciej niż można przypuszczać, ale dzięki temu historia jest bardziej emocjonująca. Można na moment wejść do życia bohaterów, postawić się na ich miejscu i spróbować odpowiedzieć na pytanie co my zrobilibyśmy w podobnej sytuacji. I niezależnie od tego którą drogą byśmy podążyli - nauka doceniania małych rzeczy w życiu na pewno trafi do serca każdego czytelnika.

Estelle Maskame po raz kolejny potwierdziła, że ma talent. Powieść młodzieżowa w jej rękach zmienia się w emocjonalny rollercoaster, który na początku przeraża a później dostarcza niezapomnianych wrażeń. Mądra, pouczająca i dobrze napisana historia ma w sobie lekkość i swobodę mimo utrzymanego schematu w motywie przewodnim. W dobrym kierunku podąża autorka i bez wątpienia jej najnowsza książka jest warta uwagi.

14 komentarzy:

  1. Jeszcze nie zapoznałam się z twórczością tej autorki, ale muszę to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń
  2. Bardzo lubię twórczość Estelle Maskame, dlatego chętnie zapoznam się z powyższą książką.

    OdpowiedzUsuń
  3. Muszę w końcu poznać prozę tej autorki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Lubie powieści emocjonalne więc się zapewne skusze. Nie czytałam wcześniejszego utworu autorki może też nadrobię.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mądra, pouczająca i emocjonalna to coś dla mnie:)
    kocieczytanie.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Dimili polubiłam, więc i po powyższą sięgnę. Mam nadzieję, że mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chyba nie będę jakoś specjalnie rozglądać się za tą pozycją, chociaż jeśli nadarzy się okazja - chętnie ją przeczytam :)
    Pozdrawiam, Daria z book-night

    OdpowiedzUsuń
  8. Zachęciłaś mnie. Myślałam, ze to kolejna nieciekawa historia o nastolatkach :-]

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam DIMILY w takim okresie, gdy czytanie całkiem mi nie szło, więc chociaż ma mnóstwo minusów, mam do niej powiedzmy, że sentyment. Ale tylko do 1 tomu, bo dalej nie dałam rady. Jednak jestem ciekawa tej nowej. Jak znów odwiedzi mnie Niemoc Czytelnicza, już wiem, po co sięgnę. :D

    Recenzje Koneko

    OdpowiedzUsuń
  10. Zakochałam się w tej autorce, więc i tej powieści mam ochotę dać szansę ;D

    OdpowiedzUsuń
  11. Uwielbiam emocjonujące powieści, a jak są przy tym mądre i pouczające, to tylko zwiększa ich wartość :)
    Jestem na tak ;)
    Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie historie, z których płynie jakieś przesłanie i mądrość...

    OdpowiedzUsuń