sobota, 7 czerwca 2014

"Kobiety, które zawładnęły Europą" Jean Des Cars

Autor: Jean des Cars
Tytuł: Kobiety, które zawładnęły Europą. Najpotężniejsze królowe
Wydawnictwo: Muza
Liczba stron: 323
Europa od dawien dawna leżała w rękach nie tylko znanych i cenionych króli, ale także nad jej panowaniem sprawowało władzę wiele kobiet. Książka prezentuje dwanaście wyjątkowych królowych mających wpływ na losy całych narodów i granice Europy od XVI wieku do współczesności. Każda kobieta była inna, każda miała inne podejście do sprawy i w zupełnie inny sposób radziła sobie z problemami. Wszystkie panowały nad tą samą, niezmienioną Europą. Jakże różne, a w najważniejszym aspekcie tak bardzo podobne. Każda z nich wkupiła się czymś wyjątkowym w pamięć historii i na zawsze pozostanie już kimś ważnym. Co takiego zrobiły, jakie były ich posunięcia i dlaczego nie potrafimy o nich zapomnieć? Ukazanie kobiet na czele państwa, które naznaczyły swoje czasy, knując spiski i intrygi, podejmując się niechlubnych czynów i rządząc twardą ręką lub poszukując pokoju i szansy na zjednanie to doskonała historia dla każdego. Nowe, nieznane dotąd fakty właśnie ujrzały światło dzienne i trafiły do rąk każdego, kto zechce o nich czytać. Skusicie się na poznanie sekretu o kobietach rządzących państwem?

Podjęcie tematu kobiet rządzących to nie lada wyzwanie i miła odskocznia. Dotychczas często wspominało się o panujących królach, o ich sukcesach i chwilach zwątpienia. Przez historię przewijają się panowie o przeróżnej reputacji. Kobiety zawsze ustępowały im miejsca i schodziły na plan dalszy. W tym przypadku mamy niejaki hołd złożony w stronę pań i przedstawienie prawdy o ich osobach. Historie nie rzadko szokują i wprowadzają nieznane do tej pory fakty o wybranych osobach. Dogłębna analiza każdej królowej pozwala na całkowite zapoznanie się czytelnika z jej postacią i dojście do głęboko skrywanych sekretów przez wieki. Autor w tym przypadku podjął się wyzwania osadzenia historii na tle fabularnym, bez opisywania suchych faktów dlatego historia nabiera kolorytu i tempa. Sam czytelnik czuje się miło zaskoczony opowieściami niemalże trudnymi do zaakceptowania. Pośród dwunastu historii znajdują się tutaj królowe takie jak Katarzyna Medyceńska panująca we Francji w XVIw., Katarzyna II władająca Rosją w XVIIIw. czy słynna Sisi z XIX - wiecznej Austrii.

Do gustu bardzo przypadła mi szata graficzna książki. Pięknie wykonana twarda okładka już na samym wstępie kusi każdego kto tylko rzuci na nią okiem. Strony wykonane są ze śliskiego, grubego papieru który mieści na sobie tekst pisany odpowiednio dużą czcionką. Historia każdej królowej przeznaczona jest na osobny rozdział zapoczątkowany przedstawieniem królowej z nazwiska i kilkoma słowami wstępu. Przy wprowadzeniu do każdej damy mamy szczęście obejrzeć ich portrety umieszczone po prawej stronie wprowadzenia. Portrety są duże, zajmują całą stronę i doskonale dobrane. Taki całokształt wizualny bardzo podnosi jakość lektury.

Lekkość stylu autora i wciągająca fabuła to tylko nieliczne z wielu zalet książki. Jean des Cares napisał książkę, która opisuje losy dwunastu kobiet, które odcisnęły swoje piętno na kartach historii Europy. Robi to w sposób pozbawiony ogródek, rzeczowy i prosty czym dociera do niemalże każdego czytelnika. Książka pozwala spojrzeć na historię z innej niż dotychczas perspektywy i odkryć kobiecy aspekt rządów. Dla mnie zaznajomienie się z historią wszystkich pań było wspaniałą przygodą i cieszę się, że miałam taką okazję. Myślę, że książka znajdzie uznanie u wszystkich, nie tylko miłośników historii, ale i u osób, które chciałyby dowiedzieć się czegoś zaskakującego i zupełnie nowego.

Za możliwość przeczytania serdecznie dziękuję Wydawnictwu Muza.

Ocena: 5/6 - [historia jednotomowa]

24 komentarze:

  1. Coś dla mnie! :D Z wielką chęcią przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię historie jednotomowe... a ta książka ma śliczną, klimatyczną okładkę. :)

    O kobietach-królowych chętnie poczytam, zwłaszcza że autor ma lekkie pióro i przyjemnie się czyta jego wypociny. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Wow, po opisie wydania i okładce oraz Twojej recenzji, sądzę, że książka przypadłaby mi do gustu. Lubię czytać o niezwykłych, charyzmatycznych kobietach.

    OdpowiedzUsuń
  4. Pewnego dnia na pewno sięgnę po "Kobiety, które zawładnęły Europą"- wprost uwielbiam tego typu publikacje, bo tak jak napisałaś zawsze można dowiedzieć się z nich czegoś nowego i interesującego. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. ja osobiście bardzo lubię takie książki! Chętnie więc po nią sięgnę! Coś dla mnie <3
    Pozdrawiam Ciepło :*:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja nie jestem miłośniczką historii, pomimo tego jestem ciekawa osiągnięć dwunastu kobiet, które odcisnęły swoje piętno na kartach historii Europy, dlatego myślę, żeby jednak dać szansę tej książce, ale na sto procent jeszcze nie jestem przekonana.

    OdpowiedzUsuń
  7. Nigdy nie przepadałam ze historią, ale ta książka wydaje mi się ciekawa. Jeśli nadarzy się okazja chętnie sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Też chcę <3
    Uwielbiam takie książki!!

    OdpowiedzUsuń
  9. Nieczęsto się zdarza, by przekonała mnie pozycja historyczna, ale ta jak widzę jest perfekcyjnie wykonana i do tego lekko napisana. Czekam niecierpliwie aż wpadnie w moje ręce.

    OdpowiedzUsuń
  10. Czytałam już o tej książce. To rzeczywiście trochę inne spojrzenie na historię, bardzo ciekawe i intrygujące.

    OdpowiedzUsuń
  11. Bardzo lubię historię, zresztą to mój przedmiot rozszerzony, więc może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Bardzo lubię historię, zresztą to mój przedmiot rozszerzony, więc może kiedyś przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Skuszę się na pewno, bo książka już czeka na swoją kolej, a wydanie faktycznie wspaniałe:)

    OdpowiedzUsuń
  14. Mimo wielu zalet, które zostały wymienione, wydaje mi się, że to pozycja nie dla mnie. Wolę biografie intrygujących mnie postaci. Trzeba jednak docenić wydawnictwo za oryginalną i ciekawą okładkę, która nie zdradza od razu tematyki, lecz przyciąga uwagę. Fajnie, że na blogu pojawiają się nieprzewidywalne propozycje.

    OdpowiedzUsuń
  15. Hej, książka ta nie jest mi znana... Jednak z chęcią bym ją przeczytała, gdyż uwielbiam książki historyczne! Mam nadzieję, że uda mi się ją dorwać. Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Posiadam tę książkę i jestem bardzo szczęśliwa. Aby tylko trafiła w moje ręce od razu ją przekartkowałam i przeczytałam pobieżnie o niektórych władczyniach. Niesamowita pozycja i jestem wielce uradowana, że wreszcie ktoś coś takiego wydał. Okładka sama w sobie tez jest cudowna :)
    Świetna recenzja moja droga! Jeszcze nie czytałam książki, ale czuję, że moje odczucia będą podobne! :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Słyszałam wcześniej o tej książce, wydaje się ciekawa ;)

    OdpowiedzUsuń
  18. Miałam okazję przeczytać tę lekturę, ale nie przepadam za książkami typowo historycznymi więc się na nią nie zdecydowałam.

    OdpowiedzUsuń
  19. Kiedyś nie lubiłam powieści historycznych, ale po przeczytaniu kilku lepszych zmieniłam zdanie. :) Ta także ciekawie się zapowiada.

    OdpowiedzUsuń
  20. Wszelaką literaturę o kobietach zapisuję i w przyszłości przeczytam. Szata graficzna owszem, jest piękna!

    OdpowiedzUsuń
  21. Właśnie sprawdziłem cenę i już wiem jak uczcę jutrzejsze wystawianie ocen :D. Polecę do Empika! Od dawna szukałem takiej książki! Natomiast okłada to cudo *-*. Nie zwykłem "oceniać książki po okładce", ale tutaj muszę się kłaniać w pas.
    Właśnie piszę artykuł o najpotężniejszych kobietach Europy II milenium i myślę, że nie zawiodę się.

    Pozdrawiam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Ta książka wydaje się świetna! Po prostu muszę ją mieć. A do tego cała oprawa graficzna...

    OdpowiedzUsuń
  23. Myślę, że książka mi się spodoba :) Bardzo chętnie się za nią rozejrzę :)

    OdpowiedzUsuń