sobota, 23 stycznia 2021

"Tajemniczy ogród" Frances Hodgson Burnett

 "Tajemniczy ogród" Frances Hodgson Burnett, Tyt. oryg. The Secret Garden, Wyd. MG, Str. 400
 

"Początkowo ludzie nie chcą uwierzyć, że można dokonać czegoś nowego, później zaczynają ufać, że można tego dokonać, później widzą, że się już dokonuje, a gdy odkrycie jest dokonane, ludzkość dziwi się, że nie zrobiono już tego przed wiekami."

Nie wiem czy jest na świecie czytelnik, który choćby nie słyszał o "Tajemniczym ogrodzie". Powstało wiele wydań tej książki, powstało także sporo ekranizacji a nic w tym dziwnego, ponieważ to jedna z najpiękniejszych powieści klasycznych dla każdego, bez względu na wiek.

Powyższe wydanie wyróżnia się na tle innych przepiękną szatą graficzną. Potężny tom cechuje okładka przypominająca tkany materiał a w środku, poza wyjątkowym tekstem, możemy znaleźć cudowne ilustracje pobudzające wyobraźnię. A o to i tak nie trudno, ponieważ Frances Hodgson Burnett potrafi czarować słowem i zabiera nas w sam środek niezapomnianej przygody, podczas której nasz umysł wyobraża sobie wszystko to co autorka chce nam przekazać.

O historii Mary Lennox miałam okazję pierwszy raz dowiedzieć się w szkole, ponieważ była to jedna z moich lektur. Już wtedy doceniłam jej urok, ale myślę, że presja szkoły a także młody wiek nie pozwoliły mi w pełni zrozumieć problematykę podjętego tematu, bo chociaż autorka stara się kreować świat przedstawiony na piękną bajkę to nie możemy zapomnieć, że jej fundamentem są ponadczasowe problemy. Bez nich nie byłoby tego wszystkiego.

Młoda bohaterka, osierocona przez rodziców, trafia pod opiekę niezainteresowanego nią wuja. Archibald Craven zmaga się z własnymi, dręczonymi go demonami i nie zamierza poświęcać uwagi kolejnemu problemowi, który może zająć się sam sobą. Jednak gdyby nie to, być może Mary nigdy nie odnalazłaby porzuconego ogrodu czy przyjaciół, z którymi spędzała każdy dzień w tym magicznym miejscu. I tym sposobem autorka pokazała nam siłę bliskości drugiego człowieka, potrzebę akceptacji, zrozumienia, wielką przyjaźń a także nieograniczoną wyobraźnię, która pobudzona do działania zmieniła stary zapomniany ogród w prawdziwe królestwo. Nic więc dziwnego, że ta powieść uchodzi za klasykę literatury - jest nie tylko piękna, mądra i dogrzała mimo wieku bohaterów, ale także ponadczasowa.

"Tajemniczy ogród" zachwyca na każdym kroku. Nawet dorosły czytelnik nie przejdzie obojętnie obok magii tej powieści. To wspaniałe wydanie pozwala zaszyć się pod kocem, w ulubionym fotelu i przez wiele godzin przemierzać zakamarki zaczarowanego ogrodu wraz z Mary, Colinem, Dickiem i jego zwierzętami. Podczas czytania uśmiech nie schodzi z ust, emocji nie brakuje a ja nawet w pewnym momencie czułam ogromne wzruszenie. Dlatego szczerze, w pełni zakochana w tym wydaniu - polecam.

10 komentarzy:

  1. Mam ogromny sentyment do tej historii i bardzo bym chciała mieć to wydanie u siebie na półce.

    OdpowiedzUsuń
  2. Uwielbiam tą historię i wielokrotnie do niej wracam. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nieprzerwanie od lat uwielbiam. Podobnie jak i inne ksiązki autorki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniała powieść do której mam wielki sentyment. To wydanie jest piękne!

    OdpowiedzUsuń
  5. Piękna powieść, piękne wydanie. Chcę tę książkę! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo mi się podobala ta powieść. Musze zakupić ją w takiej ładnej oprawie :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Oczywiście znam tę książkę, czytałam ją w szkole dawno, dawno temu, jednak nie pamiętam, co działo się w niej dokładnie. Myślałam jednak, żeby kiedyś powrócić do książek, które czytałam bardzo dawno, sądzę, że "Tajemniczy ogród" również będzie tytułem, który chciałabym powtórzyć. Swoją drogą fantastyczna okładka!

    Pozdrawiam serdecznie i skromniutko zapraszam do siebie!
    Book Prisoner :)

    OdpowiedzUsuń