poniedziałek, 19 kwietnia 2021

"Inaczej niż zwykle" Justin A. Reynolds

 "Inaczej niż zwykle" Justin A. Reynolds, Tyt. oryg. Opposite of Always, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 416
 

Zabawna i zarazem wzruszająca opowieść o decyzjach, które podejmujemy, ludziach, których wybieramy, i chwilach, dla których warto żyć.

 

Byliście kiedyś w sytuacji, kiedy prawie coś Wam się udało? Już wyciągaliście rękę po nagrodę, gdy nagle, w ostatniej chwili, okazywało się, że jednak był ktoś lepszy. Jeśli znacie to uczucie, na pewno zrozumiecie głównego bohatera powieści Justina A. Reynoldsa, który napisał kawał świetnej historii.

Zazwyczaj sceptycznie podchodzę do książek, które podobno mają być śmieszne, bo albo z moim poczuciem humoru jest coś nie tak, albo połowa tych haseł kłamie, bo rzadko kiedy śmieję się czy nawet uśmiecham podczas czytania. W tym przypadku muszę jednak oddać autorowi, że podołał wyzwaniu i stworzył bardzo fajną, radosną atmosferę w swojej książce, taką, przy której można szczerze się zaśmiać. A to wszystko wina bohaterów.

Poznajemy Jack'a, chłopaka "prawie", któremu nic nie idzie tak jakby tego sobie życzył oraz Kate, śliczną, zabawną dziewczynę, która podczas jednej nocnej imprezy kradnie serce Jack'a. On wie, że straci dla niej głowę. I w tym miejscu rozpoczęłaby się wspaniała historia romantyczna, gdyby nie tragedia. Kate umiera a Jack zostaje sam. No prawie. Tuż po śmierci dziewczyny przenosi się ponownie do momentu, w którym się poznali i podejmuje decyzje, że nie spocznie nim nie ocali ukochanej. Nie wie jednak, że jego wybory będą miały swoje konsekwencje.

Uwielbiam bohaterów, ich charaktery, nastawienie, podejście do życia. Dzięki nim naprawdę można inaczej postrzegać świat, ponieważ ich realność, wiarygodne sylwetki, przekładają się na świadomość historii a ta - jest obłędna. Motyw przeskoku w czasie wciąż jest troszkę traktowany po macoszemu w literaturze a szkoda, bo ma w sobie wielki potencjał co Reynolds właśnie nam udowodnił. Stworzył piękną, głęboką powieść o trudnych wyborach, podejmowanych decyzjach oraz ich konsekwencjach w przyszłości. Może na pierwszym planie jest wątek romantyczny (cudowny!), ale to sens działań głównego bohatera liczy się w tej książce najbardziej.

Dopracowana, zaskakująca, pełna emocji. Taka jest książka "Inaczej niż zwykle" a ja nie mogę się przyczepić do najmniejszych detali, ponieważ w całości mnie zachwyciła. Pokochałam bohaterów, wątek przewodni a także przesłanie i jestem zachwycona całością jaką otrzymałam. Justin A. Reynolds przemyca wiele ponadczasowych wartości (o rodzinie, poszukiwaniu własnego miejsca w świecie, o dorastaniu) i udowadnia, że lekka książka może być także potencjalnym wstępem do innego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość.

6 komentarzy:

  1. Ale mi sie ta okładka skojarzyła z książką "Słońce też jest gwiazdą" ;) Kurcze, po Twojej opinii będę musiała ją przeczytać, chociaż nigdy nie słyszałam o tej książce. Moty cofania się w czasie wydaje się bardzo ciekawy!

    OdpowiedzUsuń
  2. Namówiłaś mnie do przeczytania tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Cieszę się, że to tak niezwykła lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Od dawna jestem ciekawa tej książki. Rozważałam czytanie w oryginale, a tu proszę: oto ksiązka dostępna w Polsce :D

    OdpowiedzUsuń