niedziela, 19 września 2021

"W umyśle mordercy. Tajemnice mózgów psychopatów" Dean A. Haycock

"W umyśle mordercy. Tajemnice mózgów psychopatów" Dean A. Haycock, Tyt. oryg. Murderous Minds, Wyd. Muza, Str. 384


Na świecie żyje 70 mln psychopatów. Skąd się wzięli i jak działa ich mózg?


Uwielbiam filmy o bohaterach z zachwianą psychiką. Uwielbiam motyw psychopaty w książkach. Te historie zawsze dają mi do myślenia, są również intrygujące i przerażające na swój sposób. Nigdy jednak nie interesowałam się bliżej samą psychiką ludzi zmagających się z problemami umysłowymi a jako, że ostatnio temat ten stał się bardzo popularny i pojawiło się sporo książek z literatury faktu związanych z tym zagadnieniem - postanowiłam sprawdzić jak odnajdę się w gatunku.

Na pierwszy ogień poszła więc książka "W umyśle mordercy", której zadaniem było przedstawienie funkcjonowania mózgu psychopaty. Nie ukrywam - temat ciekawy, niebanalny, bardzo istotny dla fana kryminałów czy thrillerów, ale jedyną moją wątpliwością było czy literatura faktu zaciekawi mnie jako sam gatunek i czy autor przedstawi temat w ciekawy sposób.

W tym przypadku nie musicie się jednak martwić, ponieważ potwierdzam - Dean A. Haycock dał radę. Swoją książkę poprowadził w ciekawy sposób, nie tylko jeśli chodzi o styl, ale również przedstawienie całego motywu. Powoli pokazuje czytelnikowi zakamarki umysłu mordercy, nie bawi się w pół środki, wyjaśnia wszystko jasno i konkretnie, pokazuje również czy każdy psychopata ma zadatki na mordercę. To ciekawiło mnie najbardziej, ponieważ zazwyczaj w literaturze czy w filmach wykorzystuje się to połączenie jako spójną całość a to, jak się okazuje, wcale tak nie wygląda.

Dr Dean A. Haycock uznawany za jednego z najwybitniejszych specjalistów w dziedzinie neurobiologii, specjalizuje się w zagadnieniach związanych ze zdrowiem psychicznym, więc wie o czym pisze. Nie stawia czytelnika przed faktem dokonanym, tylko próbuje wszystko wyjaśnić jasno i rzetelnie, ale w sposób, który umożliwia wyciągnięcie wniosków przez każdego indywidualnie. To mocno odbiło się na mojej wyobraźni, ponieważ podczas czytania mój umysł pracował na wysokich obrotach, ale cieszę się z tego ogromnie, ponieważ w pełni zaangażowałam się w lekturę i chłonęłam nowe fakty.

Jak się okazuje każdy gatunek ma szansę na przebicie kiedy poprowadzony jest dobrze i z pełnym zaangażowaniem. Dean A. Haycock zabrał mnie w podróż ekscytującą, ale i straszną w jakimś prywatnym sensie, ponieważ oglądanie się za siebie przy nocnych spacerach chyba wejdzie mi w krew. Uważam, że "W umyśle mordercy" to dobrze wykonana praca oraz książka, która zaciekawi fanów gatunku i pozwoli im zupełnie inaczej spojrzeć na motyw psychopaty. Ja jestem bardzo zadowolona z tego co otrzymałam i biegnę szukać inne, podobne lektury.

5 komentarzy:

  1. Dla mnie jako psychologa, na pewno będzie to bardzo ciekawa lektura.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ ciekawie piszesz o tej książce. Chyab się na nią skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Od jakiegoś czasu jest bum na książki z "psychopatami" dlatego podchodzę do nich ostrożnie. Ale tę widziałam w jakiejś księgarni ostatnio i nawet zwróciłam na nią większą uwagę. Cieszę się, że dowiedziałam się, że jej autor to ktoś, kto naprawdę zna się na rzeczy.

    OdpowiedzUsuń
  4. No no, udało Ci się mnie zachęcić!!!

    OdpowiedzUsuń