środa, 19 lutego 2014

"Schron" Andreas Franz

Autor: Andreas Franz
Tytuł: Schron
Tytuł oryginału: das Verlies
Wydawnictwo: Świat Książki
Liczba stron: 446
PREMIERA: 19 luty 2014r.

Andreas Franz był wszechstronnie uzdolnionym człowiekiem, który kochał pisanie ponad wszystkie wykonywane przez siebie zadania. Jego pasja pozwoliła mu osiągnąć sukces, dzięki serii nietuzinkowych kryminałów z uroczą komisarz Julią Durant w roli głównej.

"[...] możecie sobie krzyczeć, ile tylko macie ochotę. Nikt was nie usłyszy[...]"
Rolf Lura to właściciel niezwykle cenionego i ekskluzywnego salonu samochodowego tylko dla wybranych. Pewnego dnia niespodziewanie znika bez śladu, a utrzymywane dotychczas w tajemnicy sekrety wychodzą na światło dzienne dzięki komisarz Julii Durant, która przejęła śledztwo. Na jaw wychodzi mroczna strona Rolfa, który znęcał się brutalnie nad własną żoną i wykazywał niezwykle sadystyczne skłonności skierowane nie tylko ku żonie, ale i kochankom. Mimo to, to wcale nie koniec niespodzianek - żona Rolfa także miała kochanka, który niespodziewanie znika wraz z nią zaraz po rozpoczęciu śledztwa...

Cenię kryminały za możliwość gimnastyki umysłowej w czasie czytania. Największą zabawę zawsze sprawia mi podążanie tropem przestępców i próba rozszyfrowania ich postępowania. Jednak niezwykle ważna jest także postać osoby prowadzącej śledztwo, która chcąc nie chcąc przewija się przez całą fabułę, jako ta która rozpoczyna i kończy śledztwo. W przypadku "Schronu" mamy do czynienia z komisarza Julią Durant, która świetnie sobie radzi i nie daje się zwieść mordercy. Drąży temat do samego końca, choć wszyscy pozostali uważają temat za zamknięty. Mimo świetnej kreacji Julii mnie nie przekonała postawa bohaterki, która w śledztwie opiera się głównie na własnej intuicji (a nie ukrywajmy, to jest mało realistyczne i prawdopodobne). Za jej pozytywne cechy za to można zdecydowanie uważać upór i niezwykłą determinację.

"Starali się [...] unikać rozmów o ojcu, choć jedno wiedziało, o czym myśli drugie."
"Schron" odchodzi od konwencji typowego kryminałów i prezentuje przed czytelnikiem zupełnie inne spojrzenie na sprawę. W prawdzie głównym motywem jest morderstwo, co przemawia na korzyść kryminału, jednak to nie ono stanowi główny temat fabuły. Na plan pierwszy wysuwa się psychologiczna analiza głównego bohatera, która mnie osobiście całkowicie pochłonęła. Złożoność postaci mordercy jest niesamowicie dobrze wykreowana i całkowicie przekonująca. Niezwykle dobrze ukazana jest także zawiłość jego postępowania i wyrachowanie. Bohater kryje wewnątrz siebie nie jedną, dwie a całą masę postaw, w których przebiera zależnie od okazji. Przyznam, że czytałam lepsze kryminały, ale złożoność bohatera tutaj bardzo podnosi poprzeczkę.

Lubię sięgać po literaturę niemiecką, ze względu na realistyczność opisów i bohaterów. "Schron" jest tego świetnym przykładem. Opisane techniki dochodzeniowe są niezwykle realistyczne. Im dalej zagłębiałam się w fabułę, tym bardziej przekonywałam się do książki. Nie spotkałam się z naciąganymi i wyolbrzymionymi opisami, za to dostałam świetnie poprowadzone śledztwo, któremu mogłam się przyglądać "od kuchni". Polecam wszystkim, fanom kryminałów i miłośnikom dobrej literatury, bo książka powinna znaleźć uznanie u każdego.

Ocena: 4/6 - [powieść jednotomowa]/cykl z komisarz Julią Durant

Serdecznie dziękuję za możliwość przeczytania!

11 komentarzy:

  1. Kiedyś byłam wielką miłośniczką kryminałów, teraz mi trochę nie po drodze. Raczej postaram się zapoznać z tymi autorami, których mam już na liście, a nad innymi będę się zastanawiać później. Z niemieckich pisarzy mam na pewno Charlotte Link.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kryminały rzeczywiście dają taką możliwość, że można samemu główkować. Muszę się kiedyś do nich przekonać :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Zdecydowani na korzyść książki idzie psychika mordercy, tym mnie naprawdę mocno zainteresowałaś. To może być coś nowego.

    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  4. Łał! Świetnie się zapowiada. Także lubię literaturę niemiecką, gdyż w większości przedstawia się nader realistycznie. W każdym razie z ogromną przyjemnością poznam powyższy kryminał, gdyż akurat marzy mi się taki emocjonujący dreszczowiec.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka prezentuje się całkiem ciekawie. Ostatnio polubiłam kryminały, więc pozostaje mi tylko czekać aż książka będzie dostępna w bibliotece :)

    OdpowiedzUsuń
  6. To kryminał, który mógłby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  7. Ciekawa recenzja, ale książka mnie jakoś nie przekonuje.

    Pozdrawiam,
    W.

    OdpowiedzUsuń
  8. Naciąganej babskiej intuicji nie lubię. Pisałaś o "psychologicznej analizie głównego bohatera" - w takim razie polecam Ci kryminał pt. "Oko Kaina" - rewelacyjny i znajdziesz tam coś w tym stylu. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Chętnie bym przeczytała, bo brzmi bardzo interesująco.

    OdpowiedzUsuń
  10. Coś zdecydowanie dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń