środa, 20 grudnia 2017

"Mity skandynawskie" Roger Lancelyn Green

"Mity skandynawskie" Roger Lancelyn Green, Tyt. oryg. Myths of the Norsemen, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 270

"[...] a każdy z nich stał się olbrzymem szronu - ojcem wiedźm i czarowników, ogrów i trolli."

Roger Lancelyn Green zabiera swoich czytelników w podróż pełną tajemnic, nieoczekiwanych zwrotów akcji, magii i wielkości. Nordyckie mity nagle stanęły przed nami w pełnej krasie, opisane z perspektywy pomysłowego autora nie tracą na swojej oryginalności i udowadniają, że surowy świat skandynawskich bogów to opowieść, która nie ma sobie równych.

Autor stworzył niepowtarzalne mity, które od lat fascynują swoją naturą i kuszą nieograniczoną władzą. W jedną książkę zebrał cały swój skarb i dzięki temu mogłam na nowo przeczytać o młocie Thora, śmierci Baldara czy wędrówce Odyna. Dostrzegłam cienką nić porozumienia między światem bogów i ludzi pozwoliłam sobie na chwilę słabości: oddałam się lekturze nietypowej a jednak od dawna budującej wszelkie zaistniałe już legendy.

Zbiór mitów powstał już kiedyś jako luźne, niepołączone ze sobą opowieści. Nowe wydanie to zebranie w całość każdej skandynawskiej historii stworzonej przez autora z jak najbliższym odwzorowaniem ideału. Dzięki temu podczas lektury dostrzec można prosty styl, niemal poetycki, który opisuje z pieczołowitą starannością możliwą wersję wydarzeń w świecie bogów. Zaletą Roger Lancelyn Green jest to, że nie bał się on ingerować w podawane przez lata mity i nakreślił własną wersję, oryginalną i - mimo zdaniem - najlepszą jak do tej pory, w której miałam możliwość wejścia do świata nadprzyrodzonych istot i zmierzenia się z najważniejszymi nordyckimi mitami. 

Chociaż książka podzielona jest na rozdziały w których każdy jest odniesieniem do innego mitu - poznałam wiele historii. Losy Odyna, Frei czy Lokiego nabrały dla mnie głębszego znaczenia a Thor w końcu stanął przede mną w całej krasie. Miałam możliwość wejścia do świata bogów, herosów, czarownic i innych mitycznych osobowości i poznania ich jako postacie z krwi i kości, z dużym zaangażowaniem ze strony autora, który oddał wszystko to co najważniejsze - klimat, wielkość, znaczenie. 

"Mity skandynawskie" to propozycja książki dla czytelnika, który nie boi się otworzyć swojego umysłu na nowe doświadczenia. Stopniowany nadmiar informacji trafia do każdego z siłą mocniejszą niż można by przypuszczać i otwiera się przed nami zupełnie nowy świat - taki, w którym herosi i wielcy bohaterowie żyją naprawdę a my, jako zwykli śmiertelnicy otrzymujemy tą możliwość wejścia do ich świata od kulis. Piękny język jest równowartością towarzyszących ilustracji a wielka przygoda kryjąca się na wszystkich kartach tej książki to obietnica niezapomnianych wrażeń. To lekka a jednak napisana pięknym językiem książka z mitami napisanymi z pomysłem i wielką wiedza. Moim zdaniem - pozycja obowiązkowa dla każdego fana niezapomnianych wrażeń.

11 komentarzy:

  1. Coś dla mnie. Lubię mitologię skandynawską. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Chciałabym zapoznać się z tą książką. Chociaż tyle innych czeka w kolejce to dopisuję ją do swojej listy. ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Poza świetną fabułą okładka również kusi :)

    OdpowiedzUsuń
  4. O mitach skandynawskich nie wiem zbyt wiele.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeżeli chodzi o Skandynawię, to lubię tylko Sagę o Ludziach Lodu! Za mitami na ogół nie przepadam, ale dla miłośników takich klimatów na pewno będzie to pozycja idealna :D.
    #SadisticWriter

    OdpowiedzUsuń
  6. Mój mąż uwielbia tematy Skandynawii, Wikingów itp. Szkoda, że już mam dla niego prezent na gwiazdkę, ale na szczęście w lutym ma urodziny, więc muszę pamiętać o tej pozycji:)

    Pozdrawiam gorąco,
    korczireads.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Zdecydowanie coś dla mnie!!:D
    Buziaczki i zapraszam do nas.<33
    https://teczowabiblioteczka.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam tematykę skandynawską!

    OdpowiedzUsuń
  9. Do mnie przemawia wersja Neila Gaimana. Ten styl i wyobraźnia są mi o wiele bliższe!

    OdpowiedzUsuń