wtorek, 24 grudnia 2019

"Wigilia pełna duchów. Zbiór opowiadań grozy" Opracowanie zbiorowe

Kochani, z okazji świąt Bożego Narodzenia przesyłam Wam życzenia zdrowia, szczęścia, wspaniałych książek oraz niezapomnianych przygód. Nie jestem dobra w pisaniu życzeń, więc mam nadzieję, że po prostu nie tylko ten czas świąt, ale i cały Nowy Rok okaże się dla Was czasem przepełnionym wspaniałymi chwilami :)

Wesołych Świąt! :)

A w tym magicznym czasie chcę polecić Wam lekturę a właściwie zbiór opowiadań grozy z bardzo romantycznym przesłaniem, które idealnie komponują się z Bożym Narodzeniem. Ja jestem nimi oczarowana! 

~~**~~**~~**~~**~~

"Wigilia pełna duchów. Zbiór opowiadań grozy" Opracowanie zbiorowe, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 392

 Zbiór świątecznych opowieści grozy reprezentuje mieszankę różnorodnych stylów i motywów wspólnych dla wiktoriańskiej fikcji o duchach i obejmują dzieła niegdyś popularnych autorów, takich jak Elizabeth Gaskell, Edith Wharton, M.R. James, F. Marion Crawford czy Andrew Haggard, a także wkład anonimowych lub całkowicie zapomnianych pisarzy.

Co czai się za rogiem? I czy ktoś czyha na nasze życie? A może niebezpieczeństwo mieszka pośród nas?

Jakiś czas temu nauczyłam się, że dobrze wybrane opowiadania składające się na jedną antologie wcale nie muszą być nudne. Wręcz przeciwnie, niektóre potrafią zachwycać mimo swojej krótkiej formy jeśli tylko autor wie jak poprowadzić fabułę oraz narrację. Zazwyczaj takie zbiory opowiadań dobrze sprawdzają się przy poszczególnych tematach, więc gdy pojawiła się "Wigilia pełna duchów" wiedziałam, że muszę zdecydować się na lekturę i w grudniowe wieczory zasiadłam do czytania wszystkich opowiadań.

To krótkie historie w których króluje klimat i bardzo dobry styl autorów. Ktoś kto zbierał te wszystkie opowiadania w jedną całość wykazał się dobrą pracą, ponieważ złożył w całość wszystkie najlepsze opowieści nie tyle grozy co lęku, niepewności i zaskoczenia. Nie bałam się podczas czytania, ponieważ w żadnym z opowiadań horror nie odgrywał kluczowej roli, ale czasami czułam na plecach dreszcz przerażenia, co zdecydowanie przemawia na korzyść tej lektury. Tutaj bowiem nie chodzi o to, żeby się bać, tylko żeby czerpać przyjemność z czytania a bez wątpienia ten aspekt został oddany w każdym z opowiadań na szóstkę z plusem.

Najpierw przyciągnęła mnie historia pisana ręką mojej ukochanej autorki Elizabeth Gaskell. To dzięki jej obecności właściwie zwróciłam uwagę na całość. Później czytałam opowiadania innych: dith Wharton, M.R. James, F. Marion Crawford czy Andrew Haggarda i nie mogłam przestać zachwycać się nad mistrzowskim stylem, wspaniale oddanymi sylwetkami bohaterów czy wszechobecnym, idealnie dobranym klimatem. Autorzy pisząc w przeszłych czasach sięgają po to co znane i lubiane, po proste formy i niekoniecznie silne zawroty w fabule a jednak przy każdej z opowieści zatrzymywałam się z przyjemnością i chętnie śledziłam nastrojowe, czasami nawet romantyczne historie bohaterów.

Duchy w czasie świąt Bożego Narodzenia nie są żadną nowością, ale w tym zbiorze ta atmosfera lęku i grozy oddana została chyba najlepiej. Jeśli nie jesteście przekonani do takiej formy - koniecznie sięgnijcie właśnie po tą książkę a jestem pewna, że zmienicie zdanie. Jeśli natomiast opowieści nie są Wam obce, koniecznie zaopatrzcie się w ciepły koc, dobrą herbatę i czytajcie po zmierzchu a każda z historii wpłynie na Was pozytywnie. Osobiście jestem bardzo zadowolona z lektury i uważam, że to także świetny pomysł na prezent.

Żadnej nudny za to mnóstwo atrakcji i dobrych wrażeń. Przy "Wigilii pełnej duchów" można spędzić niezapomniane chwile i przypomnieć sobie najlepsze style ulubionych autorów. Okazuje się, że to co napisane w przeszłości może śmiało konkurować z teraźniejszymi lekturami a nawet bić je na głowę. Oto idealna lektura na święta, dla relaksu i czystej przyjemności z czytania.

8 komentarzy:

  1. Dużo zdrowia, szczęścia, radości, a także bogatego, książkowego Mikołaja.
    Zaczytanych Świąt!

    OdpowiedzUsuń
  2. Książka nie dla mnie, ale Wspaniałych Świąt :) !

    OdpowiedzUsuń
  3. Ciekawy ten zbiór opowiadań na święta.

    Tobie również chciałabym życzyć wesołych świąt, pełnych radości i nadziei. Niezapomnianych chwil spędzonych w spokojnym i miłym gronie rodzinnym.

    OdpowiedzUsuń
  4. Niecodzienna lektura :) Świąt w gronie bliskich życzę :)

    OdpowiedzUsuń
  5. To ciekawa alternatywa dla słodkich i ciepłych historii świątecznych. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Musze koniecznie przeczytać, jestem ciekawa czy będę się bać :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Miałam już tę książkę w moim wirtualnym koszyku tuż przed Świętami, ale odpuściłam. I żałuję bardzo, bo już mogłabym ją czytać!

    OdpowiedzUsuń
  8. Jest to naprawdę dobra książka przy której można poznać ciekawe ujęcia tematyki zaświatów.

    OdpowiedzUsuń