poniedziałek, 20 lipca 2020

"Druga szansa" Sarah Dessen

"Druga szansa"
Sarah Dessen, Tyt. oryg. Along for the Ride, Wyd. Feeria Young, Str. 392

Sarah Dessen w swojej fantastycznie napisanej książce łączy dwa samotne serca i wysyła je w pełną przygód podróż.

Poszukując lekkiej, uroczej, młodzieżowej historii zawsze myślę przede wszystkim o książkach Kasie West oraz Sarah Dessen. Obie panie nigdy mnie nie zawodzą a ich lektury to coś więcej niż naiwne romanse nastolatków wchodzących w dorosłość.

Z "Drugą szansą" mogliście się spotkać już wcześniej, ponieważ książka została wydana pod innym tytułem ("Bezsenność we dwoje"). Wtedy nie wzbudziła zbyt dużego zainteresowania wśród czytelników, więc cieszę się, że postawiono na powrót do tej książki. Mam nadzieję, że sami tym razem postanowicie przekonać się, że warta jest przeczytania.

To opowieść o młodej dziewczynie, która trochę pogubiła się wśród otaczających ją reguł. Auden czuła presję ze strony rodziny, która wymagała od niej zdecydowanie zbyt dużo. Cierpiąc na bezsenność spędzała noce na nauce w miejscowym bistro. Pewnego dnia zdecydowała się odwiedzić ojca i jego nową żonę a ten wyjazd zmienił ją nie do poznania. Nagle poczuła jak to jest żyć beztrosko i pełnią życia. Pomógł jej to zrozumieć Eli, który również poznał smak bezsennych nocy. Tylko czy beztroskie życie nie niesie ze sobą pewnych konsekwencji?

W twórczości Dessen podoba mi się jej podejście do fabuły. Na pierwszym planie pojawiają się aktualne, życiowe problemy a dopiero później, gdzieś pomiędzy wierszami możemy poznać smak młodzieńczego zauroczenia. Jednak miłość nie odgrywa tutaj kluczowej roli, ważne są relacje rodzicielskie, oczekiwania wobec dziecka, brak akceptacji ze strony najbliższych, poczucie odrzucenia, osamotnienia. Jest też posmak prawdziwego życia, wolności i możliwości własnych wyborów co na początku subtelnie uderza Auden do głowy, ale dzięki temu otrzymujemy również niezapomnianą przygodę, w którą dziewczyna się udaje.

Sarah Dessen nie zawodzi. Po raz kolejny pokazuje, że powieści dla młodzieży nie muszą być naiwne i prostolinijne. To mądra, wartościowa historia dwójki bohaterów z trudnym bagażem doświadczeń na koncie mimo młodego wieku. Fabuła jest prosta, ale niesie ze sobą przesłanie przez co śmiało mogę uznać, że "Druga szansa" to nie tylko propozycja dla fanów autorki, ale dla wszystkich tych, którzy szukają czegoś więcej w książkach tego gatunku. Mnie zachwyciła i jestem pewna, że Wam również się spodoba. 

15 komentarzy:

  1. Lubię powieści młodzieżowe a ta wydaje się godna uwagi :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam inną książkę autorki i mnie nie zachwyciła. Ten tytuł wydaje się jednak ciekawy, więc może dam mu szansę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie znam autorki, ale ta książka mogłaby być dla mnie świetną lekturą na urlop ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zachęciłas mnie do tej książki. Z chęcią przeczytam :)
    Pozdrawiam
    www.wspolczesnabiblioteka.blogspot.co

    OdpowiedzUsuń
  5. Choć nie jest to mój target wiekowy,to jestem zainteresowana lekturą tej książki. 😊

    OdpowiedzUsuń
  6. Na chwilę obecną nie mam jej w planach. :) Ale może kiedyś, kto wie! :)
    Pozdrawiam serdecznie ♥♥
    Nie oceniam po okładkach

    OdpowiedzUsuń
  7. Mimo że moje naście lat dawno minęło, to uwielbiam powieści młodzieżowe. Wiele z tych książek niesie wartościowe przesłanie i trafia w serca czytelnika niezależnie od wieku. To książka dla mnie :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Na pewno warto zajrzeć do tej książki. Lubię takie klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  9. Przypomniałaś mi o Kasie West, którą bardzo dużo osób mi w zeszłym roku polecało, a ja o nie zapomniałam. Saran Dessen jest mi nieznana. Myślę, że mogę po nią sięgnąć.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie miałam pojęcia o tej premierze. Musiałam ją przeoczyć. Skoro autorka nie zawodzi, tym bardziej muszę przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  11. Zapowiada się intrygująca młodzieżówka. Chętnie poznam ją bliżej.

    OdpowiedzUsuń
  12. To nie moje klimaty, więc odpuszczę sobie czytanie tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  13. Solidnie napisane. Pozdrawiam i liczę na więcej ciekawych artykułów.

    OdpowiedzUsuń