sobota, 8 sierpnia 2020

"Dublerka" Sophie Hannah, Clare Mackintosh , B.A. Paris, Holly Brown

"Dublerka"
Sophie Hannah, Clare Mackintosh , B.A. Paris, Holly Brown, Tyt. oryg. The Understudy, Wyd. Albatros, Str. 384

Cztery autorki kryminałów i jedna wspólna powieść – to mógłby być przepis na katastrofę. Ale ten kwartet pisarek poradził sobie z zadaniem koncertowo!

Mówi się, że co za dużo to nie zdrowo. Jednak wyjątki potwierdzają regułę czego idealnym przykładem jest książka "Dublerka". Cztery indywidualne autorki połączyły siły, by stworzyć jeden niebanalny, oryginalny thriller psychologiczny.

Po powieść sięgnęłam z dwóch konkretnych powodów. Po pierwsze przekonały mnie nazwiska autorek, ponieważ wszystkie znam i bardzo sobie cenię. Po drugie opis książki w jakimś stopniu przypominał mi historię "Wielkich kłamstewek" Liane Moriarty, czyli książki, którą uwielbiam. Powodowana ciekawością i chęcią poznania obiecanej tajemnicy zabrałam się za lekturę, która dostarczyła mi sporo niezapomnianych wrażeń.

Autorki podzieliły swoją powieść na narrację każdej z czterech matek, dzięki czemu otrzymujemy wgląd w sytuację każdej z nich. To zbliża czytelnika do tych kobiet, jednak nie nazbyt blisko, ponieważ od początku wyczuwa się w nich dozę skrywanych tajemnic, które silnie bronią przed wyjawieniem ich światu. Podobał mi się ogromnie taki klimat tajemnicy, niedomówień, wręcz niebezpieczeństwa co powodowane było zawrotnym, zaskakującym poprowadzeniem fabuły.

Nie jestem pewna czy to w pełni thriller, raczej powieść mocno psychologiczna z klimatem thrillera jednak osadzona w ramach obyczajowych. Otrzymujemy historię czterech matek: Carolyn, Bronnie, Elise i Kendall, których córki się przyjaźnią i uczą w jednej Akademii Sztuk Performatywnych. Rok temu wydarzyło się coś co na moment brutalnie przerwało przyjaźń dziewczynek, ale dziś wydają się już o tym nie pamiętać i znów zacieśniają więzi przyjaźni. Rodzice jednak nie zapomnieli i gdy w gronie ich dzieci pojawia się nowa, tajemnicza uczennica zaczynają powracać demony przeszłości a wraz z nimi - głęboko skrywane sekrety.

Jest tajemnica, jest także zagadka, dużo niedomówień i stopniowanie akcji, która idealnie rozwija się wraz z wyborami bohaterów. Całość wypada wzorowo, choć jedyne do czego mogłabym mieć pretensję to mało wyrazisty klimat jak na całą opowieść, która trzymała mnie w napięciu od samego początku. Niewątpliwie jednak otrzymałam lekturę imponującą, z w pełni wykorzystanym potencjałem, której szybko nie zapomnę.

7 komentarzy:

  1. W najbliższym czasie planuję lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Czytałam już różne opinie o tej książce. Muszę sama się przekonać, czy mnie wciągnie.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo lubię książki tej autorki i po tę również na pewno sięgnę. 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Oczywiście nie odpuszczę sobie tej przyjemności:)

    OdpowiedzUsuń
  5. Szkoda, że klimat powieści jest mało wyrazisty, ale najważniejsze, że całokształt wypada pozytywnie.

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam już tę książkę na liście do przeczytania.

    OdpowiedzUsuń
  7. Książki Sophie Hannah i Paris czytałam, więc z chęcią sięgnę po tę książkę.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń