środa, 26 czerwca 2024

"Chłopcy z ulicy Pawła" Ferenc Molnár

 
"Chłopcy z ulicy Pawła" Ferenc Molnár, Tyt. oryg. A Pál utcai fiúk, Wyd. Marginesy, Str. 208

 

To jasny sygnał, że Czerwone Koszule zechcą wkrótce odebrać Plac, ale chłopcy nie zamierzają oddać go bez walki.

Powyższa lektura to nowe tłumaczenie słynnych Chłopców z Placu Broni z dodatkowym wstępem od Krzysztofa Vargi. Zagłębiamy się zatem w klasykę, która łączy pokolenia i która - mam nadzieję - na nowo trafi do czytelników.

Jeśli wcześniej z jakiegoś powodu nie mieliście okazji poznać tej historii - nowe wydanie będzie idealnym powodem do nadrobienia zaległości. Moim zdaniem to książka, która powinna znaleźć się na półce każdego czytelnika, ponieważ w piękny, subtelny sposób daje nam do zrozumienia jakie są współczesne wartości, które nie tracą swojego znaczenia mimo upływu lat. Autor wychodzi do nas z podwójnym przesłaniem, zmusza nas do czytania między wierszami i chociaż pisze o losach dzieci bawiących się w wojnę, wcale nie tworzy książki dla młodego czytelnika. Wręcz przeciwnie, w dojrzałych i niepodważalnie wartościowy sposób opowiada o dramacie jaki dotknął nasze społeczeństwo.

Fabuła opowiada o dzieciach, które w peszteńskiej części stolicy Węgier, u zbiegu ulicy Pawła i Marii znalazły swoje miejsce do zabaw. Działkę nazwały Placem i zaczęły budować świat ograniczony tylko ich wyobraźnią. Bawiący się tam chłopcy borykali się z zaskakującymi problemami, byli świadkami zdrad i przejść na linię wroga, musieli stawiać czoła niebezpieczeństwu i budować fortyfikację przed nim, by ich szczęśliwe miejsce wciąż pozostało nienaruszone. Nie spodziewali się jednak, że lojalność żołnierzy w zaskakujący sposób zostanie wystawiona na próbę.

Powróciłam do tej książki po latach i muszę przyznać, że jako dojrzały czytelnik wyciągnęłam z niej jeszcze więcej niż jako dziecko. Kiedyś była to lektura, którą czytałam na potrzeby edukacji, dziś wybrałam ją dla własnej przyjemności i mam wrażenie, że to był strzał w dziesiątkę. Dojrzała, ponadczasowa powieść pełna ukrytych znaczeń i symboli, prowadziła mnie przez meandry ludzkich słabości, które na bazie małych dzieci widoczne były jak na dłoni. Chociaż książka liczy sobie niewiele stron, czytałam ją przez kilka wieczorów, by jak najmocniej wczytać się w treść i zrozumieć wszystko co autor chciał mi podprogowo przekazać. Przyglądałam się każdej postaci z osobna, ponieważ to warunek, by jak najlepiej zrozumieć wszystkich bohaterów i dostrzec w ich osobach tło innych postaci. Rozkładałam zatem na czynniki pierwsze zachowanie, osobowości i podjęte wybory, jednocześnie wraz z chłopcami toczą batalie na śmierć i życie.

"Chłopcy z ulicy Pawła" to piękne wznowienie, które będzie idealnym powodem do tego, by odświeżyć sobie lekturę lub poznać ją od podstaw. To historia ponadczasowa, uniwersalna i przejmująco szczera. Książka, której nikt nigdy nie podrobi. Podczas lektury towarzyszyły mi skrajne emocje a na ostatnich stronach pojawiły się łzy wzruszenia, choć muszę przyznać, że cała treść mocno dała mi do myślenia. Jeśli zatem poszukujecie wyjątkowej historii, która nigdy Was nie opuścić, zawsze już pozostanie w Waszej głowie – polecam. Jestem zdania, że to jedna z tych książek, którą każdy powinien przeczytać w życiu chociaż raz a czytana za każdym razem od nowa uczy nas czegoś wyjątkowego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz