poniedziałek, 23 listopada 2015

"Dziedzictwo von Becków" Joanna Jax

"Dziedzictwo von Becków" Joanna Jax, Wyd. Videograf, Str. 405

"Odbiorę ci twoją największą miłość, żebyś przez resztę życia czuła to, co ja teraz."

Spotkali się w czasach, gdzie miłość schodziła na drugi plan. Ona polska nauczycielka, on niemiecki oficer SS. A jednak uczucie połączyło ich na zawsze. W przeciągu osiemdziesięciu lat historia zmieniała się z pokolenia na pokolenie. Poprzez przedwojenne Wolne Miasto Gdańsk do wojennego Karkowa i Olkusza, Berlina, Paryża i ponownie do Polski. Jesteście gotowi na podróż przez czas, miłość i dylematy moralne? Zapraszam Was do świata arystokracji i biedy, nienawiści, zemsty, wybaczenia i pojednania. 

Maria i Werner - główni bohaterowie powieści, to postacie, które ciekawią swoją historią, ale niestety nie są pozbawieni wad. Być może to przemyślany zabieg ze strony autorki, który po czasie się rozwiązuje i bohaterowie nabierają wiarygodności, jednak na początku nie mogłam odnaleźć punktu zaczepienia, który pomógłby mi sądzić, że wydarzenia mogłoby mieć miejsce w rzeczywistości. Maria i Werner przy pierwszym spotkaniu zjednują sympatię czytelnika, ale z czasem wywołują odrobinę konsternacji, bo ich postacie są jakby nazbyt wyidealizowane i postawione przed szereg. Nie jest to złe, jednak wydali mi się wówczas nie do końca autentyczni. Na całe szczęście przy bliższym spotkaniu pierwsze wrażenie gdzieś się ulotniło.

Gdybym chciała zaklasyfikować "Dziedzictwo von Becków" do konkretnego gatunku literackiego chyba nie byłabym sprawiedliwa. W książce jest wiele elementów pięknego romansu, powieści obyczajowej, sagi rodzinnej a nawet odwołania do czasów II wojny światowej. W czasie lektury spotkałam się z wieloma emocjami, które mniej lub bardziej przyciągały mnie do fabuły. Przede wszystkim prym wiodą tutaj wzruszenia, które spotykane są niemal na każdym kroku, ponieważ powieść jest naprawdę bardzo emocjonalna i dotyka najważniejszych wartości - miłość, rodzinę i wolność. Wszystko to pojawiło się w nieprzychylnych dla bohaterów czasach, więc całość nabiera głębszego znaczenia.

Zawsze wysoko cenię książki, które potrafią zakończeniem rozdziału skutecznie skusić mnie do kontynuowania lektury. Styl autorki jest prosty i swobodny, ale ta aura tajemniczości i sekretnych wydarzeń, która osnuwa książkę, wkradła się do opowieści na sam koniec każdego rozdziału i przyjemnie zwiększała moje zaciekawienie kończąc rozgrywane sceny w intrygujący sposób. Chociaż akcja nie zawsze płynnie szła do przodu - momenty zastoju i monotonii niestety również zagościły do fabuły, to nie jestem rozczarowana takim rozplanowaniem akcji. Czasami, nie ukrywam, moje myśli uciekały od rozgrywanych wydarzeń, ale ciekawe obroty akcji szybko na nowo przyciągały mnie do lektury.

"Dlaczego Bóg chce mi zabrać każdego, kogo tylko zdołam pokochać?"

Powieść pani Jax to książka dedykowana w dużej mierze dla kobiet, które szukają opowieści o miłości w czasach wojny. Sama należę do czytelniczek, które wybierają literaturę o podobnej tematyce, więc możecie wierzyć mi na słowo - mimo kilku wad, książka jest naprawdę intrygująca.To przede wszystkim opowieść o rodzinie, która mimo wielu niepowodzeń snuje swoją historię od początku do końca mimo upływu lat. Zdecydowanie wzruszająca. Polecam.

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Videograf.

9 komentarzy:

  1. Chętnie się przekonam, czy mi się spodoba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Duży plus za to podtrzymywanie zainteresowania czytelnika, a monotonia wkrada się często nawet do najlepszych dzieł. Jestem bardzo ciekawa tej lektury ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Msze przeczytać tę książkę NNiewątpliwie wpisuje się ona w mój gust czytelnicy.
    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  4. Intryguje mnie ta książka i jak tylko znajdę wolną chwilę to postaram się ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam i również polecam. Wspaniała powieść.

    OdpowiedzUsuń
  6. Cudowna książka. Przeczytałam ją już jakiś czas temu, ale wciąż dokładnie pamiętam jej wątki. Piękna!

    OdpowiedzUsuń
  7. O matko! Kiedy czytałam tę recenzję myślałam sobie "Spokojnie Kamila! Oddychaj dziewczyno!". Szukałam czegoś takiego! Ta książka porusza wszystkie uwielbiane przeze mnie tematy- miłość, rodzina i II wojna światowa! Muszę to przeczytać i to zaraz XD
    Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  8. Klimat tej historii jest dość ciekawy. Tylko nie wiem czy to dla mnie zważywszy na to, że ja i polscy autorzy jakoś za sobą nie przepadamy ;/
    Na razie odpuszczę

    Podrawiam
    http://coraciemnosci.blogspot.com/

    Obserwuję ♥

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię takie książki i bardzo się cieszę, bo mam ją na półce (czeka na swoją kolej :))

    OdpowiedzUsuń