czwartek, 11 czerwca 2020

"Czego ci nie mówię" Yasmin Rahman

"Czego ci nie mówię" Yasmin Rahman, Tyt. oryg. All the Things We Never Said, Wyd. Iuvi, Str. 440

 Wydaje ci się, że wiesz, co będzie dalej?

Odważna, aktualna, bardzo potrzebna dla młodego pokolenia. Taka jest powieść Yasmin Rahman, brytyjskiej autorki oraz muzułmanki, która zadebiutowała silnie i dosadnie. Myślę, że jej powieść trafi do szerokiego grona odbiorców a przeczytać powinien ją każdy, niezależnie od wieku.

Prosty język, lekka struktura, fabuła która pozornie wydaje się mało wymagająca. Tą książkę czyta się bardzo szybko dzięki swobodnemu stylowi autorki, ale nie znaczy to, że nie daje ona nam do myślenia. Wręcz przeciwnie, mam wrażenie, że struktura została odpowiednio przemyślana, by ustąpić miejsca motywowi przewodniemu, trudnej tematyce, którą trzeba przemyśleć i zrozumieć, którą trzeba przyswoić zależnie od danej bohaterki i rozłożyć na czynniki pierwsze.

O czym zatem jest ta historia? O samobójstwie i strachu przed ostatecznym krokiem. Trzy dziewczyny dochodzą do tego samego wniosku - nadszedł czas rozstać się z życiem. Jednak nie jest to takie łatwe jak początkowo się wydaje, dlatego pewnego dnia logują się na specjalnie dedykowanej stronie dla samobójców w poszukiwaniu partnera zbrodni. Algorytm strony ma za zadanie wyznaczyć najlepszą dla nas osobę. Brzmi przerażająco? Mi również dreszcz przerażenia przeszedł po plecach, gdy śledziłam losy Olivii, Cary oraz Mehreen i myślałam sobie, że cała ta historia równie dobrze mogłoby rozegrać się gdzieś w prawdziwym życiu.

Autorka podjęła się trudnego zadania, ale wyszło jej to naprawdę dobrze. Nie ma najmniejszego śladu potknięć debiutanta, nie ma przerysowanej historii ani tym bardziej naiwnych bohaterów. Może to ostatnie jednak przeanalizujmy na różne strony, bo w końcu czy podjęcie próby samobójczej nie jest w jakimś sensie naiwnością z strony bohaterek? Niezależnie od tego jakie macie na ten temat zdanie fakt jest taki, że otrzymujemy kawał porządnej lektury o problemach wieku dorastania, skrywanych sekretach, które zjadają dziewczyny od środka oraz niemożności poradzenia sobie z dniem codziennym.

Fabuła zmierza w kierunku jakiego zupełnie się nie spodziewałam. Owszem, sięgając po powieść i tak nie byłam do końca pewna na co się decyduję, ale patrząc z perspektywy całej powieści oraz przypominając sobie niebanalny finał, muszę przyznać, że Yasmin Rahman naprawdę się postarała i wyszła ponad przeciętność powieści młodzieżowej tworząc historię, która zmusza do myślenia.

Cieszę się, że zdecydowałam się na lekturę "Czego ci nie powiedziałam", chociaż muszę przyznać, że nie była to dla mnie łatwa historia. Bardzo mocno zżyłam się z bohaterami i czułam bezradność w stosunku do ich decyzji. Zapewniam jednak, że w tej książce kryje się wiele emocji i chociaż nie jest ona szczególnie szczęśliwa to gdzieś w tle kryje się małe światełko nadziei. Przytajcie, koniecznie!

7 komentarzy:

  1. Ciekawe czy ja zżyłabym się aż tak z bohaterami.

    OdpowiedzUsuń
  2. Chyba wolę lżejsze i łatwiejsze opowieści... Ale zapamiętam ten tytuł ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. Myślę, że spodobałaby mi się ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam ją już w planach. Mam nadzieję, że się niej nie zawiodę, bo bardzo dużo osób ją chwali, z tego powodu mam duże oczekiwania.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Bardzo chcę przeczytać tę książkę i mam nadzieję, że wkrótce będę miała swój jej egzemplarz. 😊

    OdpowiedzUsuń