wtorek, 27 kwietnia 2021

"Utraceni" Marcel Moss

 "Utraceni" Marcel Moss, Wyd. Filia, Str. 368
 

Jedni chcą żyć, lecz nie mogą. Inni nie chcą, a muszą.

 

Marcel Moss powraca z nową książką a ja pokładałam w niej wielkie nadzieje już od dnia pierwszych zapowiedzi. W końcu to autor, który wielokrotnie pokazał nam jak dobrze radzi sobie z thrillerami wpływającymi na umysł czytelnika i nie jeden raz pozytywnie mnie zaskoczył. Miałam nadzieję, że i tym razem historia wciągnie mnie od pierwszych stron i nie przeliczyłam się.

Podoba mi się to jak autor kreuje rzeczywistość. Dopracowuje swoją fabułę w najmniejszych detalach, pozwala by czytelnik drążył, doszukiwał się powiązań pomiędzy licznymi szczegółami, których nie brakuje w całej powieści, ponieważ jest ona szczera, wiarygodna i oparta na otaczającej nas rzeczywistości. Dzięki temu z jednej strony śledzimy przebieg wydarzeń z drugiej czytamy między wierszami a losy bohaterów zyskują na wartości.

Po raz kolejny Marcel Moss łączy wiele wątków. Na początku wydają się ze sobą luźno powiązane, albo wcale od siebie nie zależne, ale z czasem, idąc po nitce do kłębka każda decyzja bohaterów zaczyna mieć wpływ na kolejne wydarzenia i zaczyna budować jedną, konkretną, spójną całość. W ten sposób poznajemy historię Ryszarda Hajduka, kontrowersyjnego działacza społecznego, którego syn zaginął w tajemniczych okolicznościach. Jego prywatne śledztwo nie przynosi rezultatów dlatego prosi o pomoc profesjonalistów. Tylko czy pracownicy Agencji Poszukiwań Osób Zaginionych zdążą odnaleźć Ziemowita nim wydarzy się tragedia?

Im mocniej zagłębiamy się w powieść tym więcej dostrzegamy emocji towarzyszących bohaterom. Nagle historia zmienia się z thrillera w powieść bardzo osobistą, opowiadającą o stracie, sprzecznych emocjach, bezowocnych poszukiwaniach, wyrzutach sumienia czy utraconych szansach. Jednocześnie książka nie traci na wartości, wciąż bowiem podążamy tropem mrocznej, dosadnej, przerażającej prawdy, która odkrywa się wraz z kolejno przewróconą kartką a całość jedynie wypada bardziej wiarygodnie, dojrzalej, świadomiej dzięki umiejętnemu uchwyceniu otaczającej bohaterów rzeczywistości.

"Utraceni" to aktualna powieść nawiązująca do wydarzeń, które miały miejsce nie tak dawno. Łatwiej jest więc wkroczyć do tego świata, łatwiej zrozumieć działania bohaterów, choć wciąż trudno przyzwyczaić się do tak ponurej rzeczywistości będącej niestety obliczem tego co nas otacza w prawdziwym życiu. Marcel Moss napisał zaskakującą powieść ze świetnym klimatem, która wciąga od pierwszych stron i pozostaje w głowie czytelnika nim ten nie dowie się całej prawdy o zaginięciu bohatera.

6 komentarzy:

  1. Ta książka zapowiada się bardzo interesująco. Mam ją w planach.

    OdpowiedzUsuń
  2. Na razie mam do nadrobienia jeszcze inne książki autora.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Usilnie poluję na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  4. Może to właśnie ta książka skusi mnie na tyle bym zapoznała się z piórem autora.

    OdpowiedzUsuń
  5. Czytałam już dużo pozytywnych słów o tym autorze, lecz jeszcze nie znam jego twórczości.

    OdpowiedzUsuń