sobota, 26 września 2015

"Szlachetne pobudki" Kasia Bulicz-Kasprzak

"Szlachetne pobudki" Kasia Bulicz-Kasprzak, Wyd. Prószyński i S-ka, Str. 424

"Szlachetne pobudki" to drugi tom cyklu "Po sąsiedzku", który opowiada o dalszych losach bohaterek. Jednak już na wstępie ostrzegam, tych, którzy nie czytali pierwszego tomu - nie przejmujcie się, każdą historię można śmiało czytać jako odrębną opowieść, choć połączoną bohaterami.

"Kłamstwo, manipulacje i drobne przewinienia nie mają źródła w niewiedzy, wręcz przeciwnie, są przemyślane i skalkulowane. I cudownie uchodzą na sucho, bo kto by krzyczał na biedną staruszkę?"

Maria wydała tomik wierszy, o którym tak marzyła. Agata musi podjąć walkę o małżeństwo, bo jej mąż zaczął na nowo interesować się byłą żoną. Janina musi porzucić wszystko, bo zacząć troszczyć się o siebie, gdy dowiaduje się, że jej bliscy ją okłamywali. Leokadia zauważa, że świat nie jest tak prosty jak na początku. Teresa staje twarzą w twarz z prawdą życia, która pozostawia po sobie gorzki posmak.

Tak właśnie prezentuje się najnowsza powieść autorki - przedstawia perypetie kobiet, które muszą stanąć przed trudnymi wyborami i decyzjami. Pozytywnym aspektem tej powieści są zdecydowanie bohaterki, które w licznym gronie zagościły do fabuły, a mimo to wyróżniają się indywidualnymi cechami i wyjątkowymi osobowościami. Poznanie każdej z osobna to niezapomniana lekcja życia, która sprawia, że czytelnik zatrzymuje się na chwile i wędruje myślami do własnego życia, by na chwile porozważać nad tym co go obecnie trapi. Dzięki bohaterkom, ustaliłam na nowo własne priorytety w życiu, bo pokazały mi jak łatwo jest stanąć przed trudnym wyborem, w którym na pierwszy rzut oka nie ma żadnego wyjścia.

W twórczości Kasi Bulicz-Kasprzak zakochałam się już dawno temu, kiedy na mojej półce zagościła książka "Nalewka zapomnienia, czyli bajka dla nieco starszych dziewczynek". Następnie oczarowała mnie "Inną bajką". Po książki tej autorki mogę już spokojnie sięgać w ciemno, bo wiem, że mnie nie rozczaruje. Każda jej opowieść to ciepła, subtelna historia o życiu zwykłych ludzi zmagających się z problemami, na które zawsze jest jakiś sposób. A to co w tym wszystkim jest najbardziej urokliwe, główni bohaterowie historii autorki nigdy nie zostają długo sami, bo zawsze w podorędziu mają przyjaciół i rodzinę. Podobnie jest w książce "Szlachetne pobudki" która ponownie zaprezentowała wielki warsztat autorki.

"To zadziwiające, jak nasz nastrój wpływa na postrzeganie świata. "

"Szlachetne pobudki" to niezwykle przyjemna opowieść o tym co w życiu najważniejsze. Bawi, zaskakuje i zmusza do refleksji. Do fabuły wkradła się odrobina melancholii, prawdy i uczuć, od których nie da się oderwać. Gorzki smak życia przeplata się ze słodyczą szczęścia. To kolejna dobra powieść autorki - gorąco polecam.

Za możliwość przeczytania dziękuję Wydawnictwu Prószyński i S-ka.

19 komentarzy:

  1. "Inna bajka" jakoś nie trafiła do mnie. Chyba tę powieść sobie odpuszczę.
    natomiast "Nalewka zapomnienia" bardzo mi się podobała

    OdpowiedzUsuń
  2. Tytuł kuszący, ale fabuła jakoś słabo mnie zaciekawiła. Nie wiem czy się skusze. Smak życia mam na co dzień :(

    OdpowiedzUsuń
  3. Książkę mam już na półce i jak tylko znajdę wolną chwilę to wezmę się za czytanie.

    OdpowiedzUsuń
  4. Dobrze, że główne bohaterki nie są ciamajdami, które nie wiedzą jak poradzić sobie z życiem i problemami i nic tylko non stop biadolą nad swoim losem.
    Jak tylko znajdę odrobinę czasu to zaglądnę do biblioteki i poszukam pierwszej części cyklu^^
    Pozdrawiam
    http://mylittlebigreviews.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  5. Przepiękna okładka! Z miła chęcią bym przeczytała! :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książki tej autorki już od jakiegoś czasu mam w planach, zamierzam zacząć od "Innej bajki", która już czeka na półce ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. A chętnie, chętnie! ;) Lubię takie ciepłe powieści obyczajowe. Jestem pewna, że bez problemu odnajdę się w niej ;) Tylko najpierw wypadałoby się zapoznać z jej poprzedniczką :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Nie czytałam jeszcze książek tej autorki, ale po przeczytaniu Twojej recenzji wiem, że muszę to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Czasami mam ochotę na taką ciepłą, optymistyczną, ale nie zbyt cukierkową historię i może właśnie powinnam sięgnąć po twórczość pani Bulicz-Kasprzak :)

    OdpowiedzUsuń
  10. Nie czytałam jeszcze pierwszego tomu, ale oczywiście chcę się z nim zapoznać podobnie jak z 2 :))

    OdpowiedzUsuń
  11. Chyba się nie skuszę na tę pozycję.
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ja nie przepadam zbytnio za takimi książkami. To po prostu nie trafia w mój gust ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. NIe czytałam jeszcze pierwszej części, być może sie skuszę:)
    Pozdrawiam Justyna z książkomiłościmoja.blogspot

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam pierwszy tom, który bardzo przypadł mi do gustu. Na tę książkę mam również wielką ochotę.

    OdpowiedzUsuń
  15. Z pewnością sięgnę po najnowszą powieść p. Kasi, zaintrygowała mnie ciepłą i uroczą powieścią "Inna bajka", ostatnio kupiłam sobie jej wcześniejsze powieści :) Cieszą się, że polecasz i tę powieść :) Pozdrawiam :)

    OdpowiedzUsuń
  16. Jeśli jest to książka, która nie tylko zmusza do refleksji, ale również bawi to myślę, że chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Za jakiś czas możliwe, że przeczytam. Obecnie wolę inną literaturę :)

    OdpowiedzUsuń
  18. Z zasady unikam polskich autorów. Lektury szkolne zniszczyły mój obraz o naszych rodzimych twórcach. Ostatnio jednak zauważyłam, że pojawia się coraz więcej nowych nazwisk i pozytywnych opinii na ich temat. Może kiedyś przełamię swoją niechęć do rodaków ;)

    http://zaczarowana-me.blogspot.com/?m=0

    OdpowiedzUsuń