niedziela, 11 października 2015

"Wypowiedz jej imię" James Dawson

"Wypowiedz jej imię" James Dawson, Tyt. oryg. Say Her Name, Wyd. YA!, Str. 270

Pipper's Hall to szkoła z klasą i tradycją, która gości u siebie panny najlepszego pochodzenia. Dlatego nikt nie podejrzewa, że trójka przyjaciół popełni tak absurdalny wybryk - stanie przed lustrem i wypowie imię Krwawej Mary. Nikt również nie zdaje sobie sprawy z tego, że z pozoru naiwna zabawa przerodzi się w walkę o własne życie. Pozostało pięć dni. Czy zdążą odkryć prawdę, zanim ona ich odnajdzie?

"Najpierw przetrwanie, potem całowanie."

Główna bohaterka i członkini odważnej przygody - Bobbie w Halloweenową noc wraz z Nayą i Cainem pięć razy przywołuje legendarną Krwawą Mary. Dziewczyna robi to, by zaimponować chłopakowi, co definitywnie wskazuje na jej nikłą samoocenę i ograniczoną osobowość. Niestety, Bobbie jest najsłabszym ogniwem lektury, choć o dziwo najwaleczniejszą bohaterką. Autor jakimś sposobem wykreował ją na dziewczynę, która do samego końca walczy o prawdę, a mimo wszystko cechuje ją naiwność, brak roztropności i jednotorowe myślenie. Podobnie jest z pozostałymi bohaterami - uczęszczają do elitarnych szkół i powielają stereotypowe myślenie o tym, że dzieci bogatych rodziców to zapatrzeni w siebie egoiści.

Jak sami widzicie - początek nie zachwyca. Do tego pojawia się powolna akcja i nieszczególny ciąg wydarzeń wskazujący raczej na fabułę, która kręci się wokół życia nastoletnich wyższych sfer niż na horror dla młodzieży. A może właśnie na tym ma polegać ten horror? Jednak, co naprawdę mnie zaskoczyło, im dalej w fabułę tym wszystko zaczynało nabierać sensu i odrobiny życia. Bohaterowie niestety się nie zmienili, a Bobbie dawała mi w kość swoją absurdalnie dziecinną postawą, ale kiedy historia zaczęła się rozkręcać a bohaterka ruszyła do akcji nie było wcale tak źle, jak się zapowiadało.

Historię Krwawej Mary zna każdy miłośnik opowieści grozy. James Dawson postanowił oprzeć swoją fabułę na opowieści o odrzuconej przez rówieśników dziewczynie, która trafiła w złe miejsce, w złym czasie. Pisząc horror dla młodzieży autor musiał wziąć pod uwagę, że musi nie tylko ciekawić, ale i czasami wystraszyć. Muszę przyznać, mimo, że nie drżałam ze strachu, klimat grozy w tej książce jest naprawdę niczego sobie. Szczególnie fascynujące okazały się fakty z życia Mary, a kiedy dziewczyna ujawniała się głównym bohaterom i wyciągała po nich swoje demoniczne ręce napięcie przekraczało granicę przyzwoitości. Zaskakująco łatwo mogłam wyobrazić sobie kapanie wody, gorącą parę a pośrodku tego - mroczną dziewczynę gotową do zemsty. Za co? Tego musicie dowiedzieć się sami. A gdyby klimat grozy był dla Was niewystarczalny, subtelny wątek romantyczny majaczy gdzieś na drugim planie. Zaskoczeni? W końcu mamy tutaj do czynienia z lekturą dla młodzieży. 

"-Wszystkie jesteście nadziane ?
-Nie.
-Urządzacie lesbijskie orgie?
-Tylko w ostatnią środę każdego miesiąca - odparła Bobie z przekąsem.
"

"Wypowiedz jej imię" to młodzieżowy horror, który chociaż przy pierwszych stronach nie zyskał mojego uznania, wraz z biegiem akcji naprawdę przypadł mi do gustu. Miłośnicy lżejszego kina grozy na pewno poczują się mile zaskoczeni rozwojem sytuacji, a zakończenie nawet mnie wprawiło w osłupienie. Mimo niedociągnięć ze strony kreacji bohaterów czuję się w pełni usatysfakcjonowana lekturą i nie żałuję spędzonego przy niej czasu. Wręcz przeciwnie! Jeśli Dawson zamierza napisać kolejny młodzieżowy horror na pewno nie odmówię. Tymczasem fanom intrygujących fabuł i niebanalnych rozwinięć akcji z klimatem grozy - polecam.

24 komentarze:

  1. Uwielbiam grozę w książkach, więc na pewno sięgnę po ,,Wypowiedz jej imię" :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Od kiedy tylko zobaczyłam tę książkę w zapowiedziach chciałam ją przeczytać, ale jakoś się tak złożyło, że były inne książki, które kupiłam najpierw i jakoś zapomniałam o tej, a jeszcze gdzieś po drodze przeczytałam kilka niepochlebnych recenzji. Po przeczytaniu Twojej recenzji mam ochotę od razu zaczytać się w Wypowiedz jej imię i jak tylko przybędzie mi gotówki mam nadzieję się w nią zapatrzyć :>>
    Pozdrawiam
    secretsofbooks.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten początek mnie trochę niepokoi, ale na książkę i tak mam ochotę!

    OdpowiedzUsuń
  4. Ja na razie muszę odetchnąć po "Marinie", bo jestem strasznie lękliwa, a nawet najmniejsze oddziałujące na wyobraźnię elementy grozy wprawiają mnie w łopot serca, bezsenne noce i chowanie głowy pod kołdrę po zgaszeniu światła.
    I, ekhm, nigdy raczej nie odważę się spróbować wypowiedzieć do lustra tegoż damskiego imienia, o jakie chodzi w recenzowanej przez ciebie książce. To nie na moje nerwy ;D

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam tę książkę i własnie zastanawiałam się, czy czytać :) Może jeszcze się skuszę :D

    OdpowiedzUsuń
  6. Ja niestety się rozczarowałam. Oczekiwałam grozy, dobrze zbudowanych postaci.. Jednak te okazały się papierowe, a na dodatek historia Mery również mnie zawiodła. Jedyne co ratuje tę książkę to naprawdę dobre zakończenie - które jak czytam Ciebie też wprawiło w osłupienie ;)
    Pozdrawiam serdecznie ;*
    Charlotte z my-life-in-bookland.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie nastawiam się na przerażającą lekturę, ale obok horroru nie mogę przejść obojętnie, dlatego dam tej książce szansę. Zwłaszcza że historia o Krwawej Mary ma potencjał do straszenia :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Mi się książka podobała... i nawet się bałam ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Młodzieżowy horror? Czegoś takiego jeszcze nie czytałam. Czuję się bardzo zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam te książkę na liście, może uda mi się z nią uporać jeszcze w październiku ;)
    Pozdrawiam Justyna z  książkomiłościmoja.blogspot

    OdpowiedzUsuń
  11. Tematyka mnie zaciekawiła, szkoda tylko, że jest tyle niedociągnięć, ale może kiedyś sięgnę po tę książkę;)

    www.ksiazkoholiczka94.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Jakoś mnie to nie przekonuje :) horror musi być naprawdę dobry, żeby mnie zachwycić :) taka wymagająca ze mnie istota :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Czytałam i książka bardzo mi się podobała. Czytałam ją specjalnie wieczorami, żeby był lepszy klimat :D
    Jeśli autor napisze kolejną książkę, to ja również bardzo chętnie ją przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  14. Moje must have. Historia Krwawej Mary niezwykle mnie interesuje (przeczytałam wszystkie historyjki jej dotyczące) i jestem ciekawa jak wyszła z tego cała książka :D

    OdpowiedzUsuń
  15. Mnie ona ciekawi, jednak mam co do niej pewne wątpliwości...
    Świetna recenzja.

    OdpowiedzUsuń
  16. Już dawno nie czytałam żadnego horroru, może akurat sięgnę po ,,Wypowiedz jej imię", brzmi dość ciekawie.

    OdpowiedzUsuń
  17. Nie jestem wielką fanką horrorów, ale myślę, że ten przypadnie mi do gustu! Zapisuje sobie tytuł :)
    Pozdrawiam i zapraszam do mnie ~Nataliaaa
    http://happy1forever.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  18. Bardzo jestem ciekawa tej książki i chętnie po nią sięgnę :)

    OdpowiedzUsuń
  19. Cóż. Ja mam manie dawanie książką wiele szans. Tracę czas na książki mając nadzieję, że mnie zaskoczy końcówką, a z tego co tu przeczytałam ta książka powoli się rozkręca.
    Jedyne co mnie może mnie powstrzymać przed szybszym sięgnięciem po tą powieść to charaktery bohaterów.
    Choć okładka niewątpliwie przyciąga.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  20. Ogólnie nie przepadam za horrorami, ale lekki klimat grozy, aura tajemniczości i intryga to coś w sam raz dla mnie! Trochę obawiam się tej irytującej głównej bohaterki, ale spróbuję przymknąć na nią oko, skoro reszta książki nadrabia. Zwłaszcza że zbliża się Halloween i jak książkoholik ma je spędzić, jeśli nie z książką o duchach w ręce? ;)

    Books by Geek Girl

    OdpowiedzUsuń
  21. Mam ją już w formie e-booka i pewnie niedługo ja przeczytam ;)

    OdpowiedzUsuń
  22. Pomimo, że książka nie wydaje się być rewelacyjna to chętnie ją przeczytam. Mnie też niejednokrotnie początek idzie mozolnie, ale później idzie co raz lepiej. Jestem bardzo jej ciekawa, a jeszcze bardziej tego zaskakującego zakończenia :)

    Pozdrawiam :) Przy gorącej herbacie

    OdpowiedzUsuń
  23. Świetna propozycja na Halloweenową noc czytania :)
    http://modnaksiazka.blogspot.com/2015/10/halloween-noc-czytania-zapraszam.html

    Buziaki <3

    OdpowiedzUsuń
  24. Itѕ like you read my mind! You aρρear to know a lot ɑbout this,
    like you wrote the book in it or something. I think
    that you can do with a few piϲs to drivе the message һome a bіt, but othеr than that, this is great
    blog. A fantastic read. I'll certаinly be back.
    click to investigate : How Not To Password Protect Fօlder

    OdpowiedzUsuń