wtorek, 3 kwietnia 2018

"Ten pierwszy rok" Tom Ellen, Lucy Ivison

"Ten pierwszy rok" Tom Ellen, Lucy Ivison, Tyt. oryg. Freshers, Wyd. Jaguar, Str. 376

"Fajni ludzie, jak pójdą spać, to po prostu śpią, dopóki ich coś lub ktoś nie obudzi."

Studia to moment przełomowy w życiu każdego wchodzącego w życie nastolatka. To czas kiedy nie jesteśmy już dziećmi, ale jeszcze nie jako dorośli otwieramy sobie drzwi do przyszłości. Jednak czy właśnie tak wyglądać ma życie na uczelni? Pełne dorosłych planów i natychmiastowe porzucenie dziecięcych nadziei? Skąd! To zupełnie nowy etap w życiu zależny włącznie od nas samych. Jak rozegrali go bohaterowie powieści?

Byłam trochę sceptycznie nastawiona do tej lektury, bo opis ze strony końcowej nie przemówił do mnie szczególnie. Ale rzadko kiedy odmawiam powieściom młodzieżowym, więc postanowiłam zaryzykować - i nie żałuję. To niesłychanie lekka i swobodna interpretacja studenckiego życia na przykładzie dwójki bohaterów, którzy zbliżyli się do siebie jeszcze w liceum. Jednak to cas studenckiego życia zbliżył ich do siebie i rzucił w wir wielkiej przygody pozostawiając czytelnika w niepewności czy ta dwójka zostanie przyjaciółmi, czy może możemy liczyć na kolejną love story rozgrywaną na korytarzach uczelni.

Duet autorów w sposób niemal komiczny podszedł do życia młodego człowieka, któremu w głowie na pierwszym miejscu dobra zabawa i zacieśnianie braterskich więzi a dopiero później ewentualna nauka. Zrodziła się z tego fabuła przyjemna dla każdego niezależnie od wieku, ponieważ łatwo przychodzi utożsamianie się z głównymi bohaterami i próba postawienia się na ich miejscu. Szalone tempo życia jakie zaczęli wieść po przyjeździe na studia przybliżyło zachowania młodych dorosłych i ich wybory w konkretnych sytuacjach. Dlatego nie spodziewajcie się, że to powieść o tym jak się żyje w kolejnym etapie po liceum pod względem nauki a szalonych przygód, które niekontrolowane przez rodziców rosną do rangi niezapomnianych wydarzeń.

Pomysł z podziałem narracji na dwóch głównych bohaterów - Luke i Phobe wypadł idealnie, bo dzięki temu mamy przyjemność śledzić rozwój wypadków z dwóch różnych perspektyw. Także bohaterowie różnią się od siebie charakterami i poglądami (mimo, że łączy ich pewne uczucie), dzięki czemu zderzenie dwóch różnych światów prowadzi do wielu zabawnych sytuacji. Ich oczami miałam możliwość prześledzić przebojowe życie na uczelni pełne szalonych imprez i nowych przyjaźni, burzliwych wydarzeń i żenujących wypadków, przez co wiele razy serdecznie śmiałam się z perypetii głównych bohaterów. Ale w tle, choć bawiłam się doskonale, wciąż liczyłam na historię o miłości, która stanowiła jedynie drugoplanowy epizod i dostarczyła mi wielu wrażeń - trzymałam kciuki za tą dwójkę i miałam nadzieję, że pobyt na uczelni zbliży ich do siebie. Jak to się skończyło? O tym musicie przekonać się sami.

Zabawna, pokręcona opowieść o tym, że nie samą nauką człowiek żyje to nowa propozycja od Toma Ellen i Lucy Ivison. "Ten pierwszy rok" chociaż jest powieścią utrzymaną w młodzieżowym klimacie nie skreśla czytelnika w żadnym wieku - dzięki temu w rozgrywanych wydarzeniach odnajdzie się każdy. Dużo humoru, śmiechu i wpadek ze strony bohaterów dostarczy Wam zabawy na kilka godzin pełnych wrażeń i ani się obejrzycie a cała lektura będzie już za Wami. Polecam - na poprawę humoru i nie tylko.

7 komentarzy:

  1. Czasami taki młodzieżowy klimat jest mi potrzebny.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja również lubię sięgać po takie książki dla relaksu ;)

      Usuń
  2. Myślę,że teraz potrzebuję takiej zabawnej książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Warto może by przypomnieć sobie jak to było na pierwszym roku studiów :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli był to dla Ciebie taki zakręcony czas, jak dla bohaterów książki to na pewno nie będziesz się nudzić podczas lektury :)

      Usuń