środa, 28 listopada 2018

"Anioł na śniegu" Joanna Szarańska

"Anioł na śniegu" Joanna Szarańska, Wyd. Czwarta Strona, Str. 328

"[...] daleko było do podniosłości dnia, który właśnie się rozpoczął."

Okres świąt Bożego Narodzenia zdecydowanie sprzyja powieścią pełnym uroku i magii tego cudownego czasu. Czy i tym razem otrzymałam powieść, która skradła moje serce? Która udowodniła mi, że w życiu liczy się coś więcej? Która pokazała jak ważna jest bliskość? Zdecydowanie tak.

Dokładnie rok temu pojawił się pierwszy tom serii Cztery płatki śniegu Joanny Szarańskiej, który bardzo pozytywnie mnie zaskoczył. Uwielbiam książki autorki, lubię jej pomysłowość i poczucie humoru, które jest zbliżone do mojego. Wszystkie jej książki dostarczają mi mnóstw radości, ale jedna wyróżniała się spośród tłumu - wspomniana wcześniej część pierwsza serii czyli "Cztery płatki śniegu", której kontynuację niedawno miałam przyjemność przeczytać i śmiało mogę napisać, że utrzymując poziom swojej poprzedniczki ponownie zabrała mnie w niezapomnianą podróż.

To ciąg dalszy przygód ulubionych bohaterów, którzy już wcześniej pojawili się w historii. Mieszkańcy bloku, którzy zapadli w naszej pamięci swoimi osobliwymi charakterami powracają ponownie, by pokazać jak aktualnie zmieniło się ich życie. Czy są szczęśliwi? Czy zmiany wyszły im na dobre? A może wszystko jest takie, jakie było? Tego wszystkiego dowiecie się sięgając po drugi tom ich przygód, czyli ponowne wejście do świata wielu intrygujących bohaterów i spojrzenie z ich perspektywy na rozgrywane wydarzenia. Wszyscy do niedawna żyli obok siebie, ale wciąż osobno. Nikt nie patrzył dalej niż czubek własnego nosa, bo tak było łatwiej i wygodniej. Ale los dał im lekcję życia. Czy wyciągnęli z niej wnioski?

To ciąg dalszy jakiego oczekiwałam. Otrzymałam odpowiedzi na pytania, które pozostały w mojej głowie, spojrzałam inaczej na losy niektórych z mieszkańców i z otwartymi ramionami przywitałam tych, których polubiłam najbardziej. Autorka ponowiła zabieg wielotorowej narracji pokazując nam liczne punkty widzenia, podejścia, sposoby myślenia. Dzięki temu otrzymałam okazję spojrzeć na fabułę z wielu różnorodnych stron i jednocześnie przyjrzeć się niebanalnej analizie psychologicznej bohaterów, którzy przypominali ludzi żyjących tuż obok mnie - starszej pani, cichego małżeństwa, rodzinie która na pierwszy rzut wydaje się idealna.

Jest coś jeszcze w książce Joanny Szarańskiej co potęguje sympatyczny klimat historii. To wspomniany już wcześniej humor, który wcale się nie narzuca a jednak rozładowuje sytuacje w momencie, gdy zagęszcza się atmosfera i wydaje się, że za moment problemy przytłoczą nas oraz bohaterów. Autorka wie jednak jak wszystko ładnie zrównoważyć, jak pokazać nam ludzką twarz sowich postaci, jak wyciągnąć na pierwszy plan współczesne problemy, jednocześnie nie zatracając przy tym klimatu świąt, które przecież odegrają w tej historii najważniejszą rolę.

"Anioł na śniegu" to kontynuacja, którą koniecznie musicie przeczytać, jeśli "Cztery płatki śniegu" przypadły Wam do gustu. Szczera, otwarta, zabawna i pełna emocji opowieść o ludziach, którzy jeszcze do niedawna żyli obok siebie. Domowa atmosfera wkrada się do naszego umysłu, bohaterowie zaskarbiają sympatię a sama historia umila czas w zimny wieczór. To zdecydowanie lektura obowiązkowa w okresie zbliżających się świąt!

12 komentarzy:

  1. Czytelniczo zapowiada się adwent ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ostatnio jest wysyp książek, których fabuła toczy się podczas zimy i świąt Bożego Narodzenia. Jednak nie wiem czy przypadną mi do gustu. Już do samej obyczajówki podchodzę ostrożnie...jednak może się przełamie i sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja jeszcze nie czytałam "Czterech płatków śniegu".

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie znam jeszcze poprzedniczki tego tytułu.

    OdpowiedzUsuń
  5. Twórczość Joanny jeszcze przede mną :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Czeka na mnie :)
    http://whothatgirl.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie znam poprzedniej części i nie przepadam za świątecznymi książkami ;<

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwszego tomu nie czytałam, więc od niego powinnam zacząć. Zapowiada się na lekturę miłą, lekką, życiową :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Kolejna pozytywna recenzja tej książki. Chyba już wiem po co sięgnąć w okresie świątecznym ;)

    OdpowiedzUsuń
  10. Skończcie już wstawiać te świąteczne książki bo nie mam już na nie pieniędzy 😂

    OdpowiedzUsuń
  11. Nie czytałam obydwu części, ale zaciekawiłaś mnie, już sobie spisałam tytuły i napewno po nie sięgnę :D

    Pozdrawiam,
    fantastic-chapter.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  12. Czytałam i podobała mi się. Może nie była tak zabawna jak pierwszy tom, ale była dobra :)

    Pozdrawiam,
    Lady Spark
    [kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń