sobota, 25 grudnia 2021

"Świąteczne tajemnice. Najlepsze świąteczne opowieści kryminalne. Tom II" Otto Penzler

"Świąteczne tajemnice. Najlepsze świąteczne opowieści kryminalne. Tom II" Otto Penzler, Tyt. oryg. The Big Book of Christmas Mysteries, Wyd. Zysk i S-ka


Antologia najlepszych świątecznych opowieści kryminalnych.


To, że mam słabość do zbiorów opowiadań wie chyba każdy. Widzę w nich same pozytywy, uwielbiam czytać opowiadania do poduszki i zawsze potrafię odnaleźć się w treści mimo krótkiej formy. Na mojej półce z dumą prezentuje się pierwszy zbiór świątecznych kryminalnych opowiadań a dziś dołącza do niego drugi, równie dobry, równie smaczny, który umilił mi przedświąteczną krzątaninę. 

Niemal wszystkie opowiadania powstały pierwotnie w przeszłości, więc może pochwalić się wyjątkowym oraz charakterystycznym klimatem. Jest też kilka współczesnych historii, ale znacznie mniej niż tych klasycznych. Pojawiają się znane i trochę mniej znane nazwiska, ale każdy z autorów stanął na wysokości zadania, ponieważ mi osobiście trudno wybrać historię, która podobała mi się najbardziej, ponieważ każda z nich miała swój urok oraz wyjątkowy czar.

Jest świątecznie, jest też zaskakująco oraz nieprzewidywalnie, ponieważ wszystko toczy się jednak wokół morderstw i ludzkiej bezwzględności. Nie są to oczywiście okrutne i brutalne opowieści, które budzą lęk i grozę a raczej klimatyczne, czasami potraktowane wręcz z przymrużeniem oka niefortunne zdarzenia, które doprowadziły do śmierci bohaterów. A jest ich w tym zbiorze całe mnóstwo! Poznałam wiele barwnych oraz oryginalnych osobowości, w tym kilka czarnych charakterów, których bardzo polubiłam.

W książce zamknięto bardzo dużo świątecznego klimatu. Właściwie to polecam czytać opowiadania tuż przed świętami lub w ich trakcie, jeśli macie ochotę wprawić się w odpowiedni nastrój, ponieważ autorzy postarali się, by pomiędzy morderstwami było mnóstwo pięknie ubranych choinek, stołów pełnych potraw a także prezentów, rodziny i nadziei, że po burzy wychodzi słońce. Jest wiele wartości, wiele ponadczasowych mądrości skrywa się pomiędzy wierszami, ale to co cieszy najbardziej to czysta kryminalna przygoda, która w każdym przypadku trzyma wysoki, dopracowany poziom.

"Świąteczne tajemnice. Najlepsze świąteczne opowieści kryminalne. Tom II" prezentuje się pięknie wizualnie. Wchodząc do księgarni i widząc ten zbiór ustawiony na półce od razu skierowałabym się w jego stronę. To samo dotyczy wnętrza, choć jego nie możemy ocenić na pierwszy rzut oka. Gwarantuję jednak, że to antologia zdecydowanie warta uwagi i trzymająca w napięciu w przypadku każdego z opowiadań. Cudowna, wielowymiarowa, zachwycająca książka!

9 komentarzy:

  1. Mam w panach tą serię, ale to już chyba plan na grudzień przyszłego roku. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Ależ zachęcająco piszesz o tej książce. Zapisuję sobie tytuł tego zbioru.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czuję się zachęcona do lektury tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czytałam kilka zbiorów opowiadań kryminalnych, ale to było już dawno temu :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Super, że opowiadania wypadły tak dobrze 😉

    OdpowiedzUsuń
  6. Oooo coś idealnego dla mnie! Myślę, że chętnie zapoznam się z tymi opowieściami. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Czytałam rok temu pierwszy tom i niestety muszę przyznać, że mnie rozczarował. Jestem ciekawa, co powiedziałabym o tym.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  8. Świetny zbiór, podobał mi się bardziej niż 1 część, która zresztą też była dobra. :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Może w przyszłym roku się skuszę.

    OdpowiedzUsuń