poniedziałek, 28 lutego 2022

"Jak rozpoznać psychopatę? 7 typów niebezpiecznych umysłów, które nas fascynują i przerażają" Mark Freestone

"Jak rozpoznać psychopatę? 7 typów niebezpiecznych umysłów, które nas fascynują i przerażają" Mark Freestone, Tyt. oryg. Making a Psychopath, Wyd. Muza, Str. 320


Są świetnymi aktorami i potrafią odgrywać emocje, których nie czują.


Jako fanka kryminałów oraz thrillerów wszelkiej maści od niedawna postanowiłam zagłębiać wiedzę z zakresu naukowego. Zrozumienie umysłu mordercy czy psychopaty to temat niełatwy a czasami wręcz niemożliwy do przejścia w stan pewności co co danego zachowania, ale na pewno publikacje takie jak "Jak rozpoznać psychopatę?" chociaż w niewielkim stopniu pozwalają nam wejść w umysł przerażających i bezwzględnych osób.

Zazwyczaj stornię od literatury naukowej, ponieważ nie jest to moja strona i najzwyczajniej w świecie taki tekst mnie nudzi, ale są wyjątki - jak ten - że wciągam się w lekturę i analizuję wszystkie przedstawione mi fakty, by nie tylko przyswoić jak najwięcej wiedzy, ale zrozumieć co autor chciał mi przekazać oraz jakimi kierował się drogami, by wyciągnąć takie a nie inne wnioski.

Książka Marka Freestone'a jest krótka, ale za to bardzo treściwa. Wprowadza czytelnika powoli w podjęty temat, ale za to działa skutecznie i pozwala wierzyć, że autor naprawdę zna się na rzeczy. Jego lektura co prawda nie jest zbyt dynamiczna i czasami potrzebowałam czasu, by do niej wrócić a czując się przytłoczona faktami odkładałam ją na półkę, ale nie uważam tego za wadę a przewrotnie za plus, ponieważ informacji jest tutaj całe mnóstwo i laki faktycznie może być trochę przeciążony tym wszystkim na początku, ale kiedy analizuje się przeczytane zagadnienia, kiedy na spokojnie rozmyślałam o wiedzy jaką właśnie przyswoiłam - bardzo podobały mi się te nowe doświadczenia.

Psychopata to temat rzeka. Świetny aktor, doskonały kłamca, człowiek wcielający się w liczne role, w dodatku często pozbawiony skrupułów oraz empatii. Stanąć oko w oko z kimś takim w kulminacyjnym momencie może okazać się zgubne dla wielu z nas. A jednak temat ten wciąż fascynuje czytelników na całym świecie i nic w tym dziwnego, ponieważ nawet lektura naukowa potrafi wzbudzić w nas skrajne emocje wobec takich osób. Autor. pokazuje jak rozpoznać psychopatę, czym taki człowiek się charakteryzuje, jak działa, jak podstępnie manipuluje otoczeniem. Aż trudno w to uwierzyć! Mark Freestone próbuje również ustalić pewien wzór do naśladowania w momencie, gdy zetkniemy się z psychopatą, ale czy w takim momencie będziemy w stanie myśleć jasno?

Lektura "Jak rozpoznać psychopatę? 7 typów niebezpiecznych umysłów, które nas fascynują i przerażają" okazała się dla mnie zaskakującą, ale również bardzo dobrze napisaną lekcją. Wciąż pozostaje wiele tematów do zrozumienia, omówienia oraz przełożenia na prawdziwe życie, ale w swojej książce Mark Freestone uchwycił wszystko co najważniejsze, starając się zaciekawić czytelnika, ale i stawiając na fakty poparte dowodami. Bardzo się cieszę, że zdecydowałam się na lekturę, która sporo wyjaśniła mi w głowie i jednocześnie zaostrzyła apetyt na to, by dalej kontynuować temat. 

7 komentarzy:

  1. Psychopatia i socjopatia interesowała mnie już na studiach i dużo czytałam na ten temat. Myślę, że powoli zacznę sobie odświeżać tą wiedzę i z chęcią sięgnę również po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję, że i dla mnie będzie to mocno zaskakująca lektura.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie się za nią rozejrzę ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Jeszcze się zastanowię, nie chcę się ani zdołować, ani przypatrywać ludziom w pracy :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Z racji zawodu, bardzo chętnie przeczytam tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Nigdy nie wiadomo co kryje się w głowach takich ludzi.

    OdpowiedzUsuń
  7. Temat bardzo fascynujący i na pewno bardzo ciekawie opisany. Świetna propozycja czytelnicza.

    OdpowiedzUsuń