sobota, 24 grudnia 2022

"Bajka prawdę Ci powie… o Tobie" Jorge Bucay

"Bajka prawdę Ci powie… o Tobie" Jorge Bucay, Tyt. oyrg. Cuentos clásicos para conocerte mejor, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 472


Nowe interpretacje klasycznych bajek i przypowieści, towarzyszących ludzkości od zamierzchłych czasów.


To moje trzecie spotkanie z twórczością  Jorgea Bucaya i musze przyznać, że autor zaskakuje mnie z książki na książkę. Chociaż jestem wielką miłośniczką bajek i wszelakich opowiadań to zazwyczaj trzymam na dystans wszystkie psychologiczne czy moralizatorskie interpretacje a jednak tym razem dałam się skusić i... nie żałuję!

Twórczość autora wyróżnia spośród tłumu jego bystre oko. Bucay wie o czym pisze i w bardzo świadomy sposób pokazuje czytelnikom kryjące się pod powierzchnią prawdy. Cos znanego, coś klasycznego, na czym dorastało wiele pokoleń zmienia się na naszych oczach przyjmując zupełnie nowe kształty. Bardzo podobało mi się spojrzenie autora na podjęty temat, jego styl oraz lekkość przekazu, które przełożyły się nad książkę od której nie mogłam się oderwać.

Warunek jest jeden - musicie podejść do lektury z otwartym umysłem. To indywidualne spojrzenie na bajki, które towarzyszyły nam od najmłodszych lat niekoniecznie przypadnie każdemu do gustu. Jorge Bucay to nie tylko pisarz, ale przede wszystkim psychoterapeuta, który podjął się wyjaśnienia wybranych tekstów i pokazania nam, że wiele klasycznych ujęć uczy nas prawdy o człowieku: jego zachowaniach, pragnieniach czy marzeniach. Przyznaję, że ja osobiście dałam się porwać takiemu podejściu do tematu i bardzo podobała mi się analiza autora, która tym razem została pociągnięta na znacznie większą objętość niż w przypadku pozostałych jego książek.

Sięgamy po piętnaście dobrze znanych nam bajek (takich jak choćby brzydkie kaczątko, Kopciuszek czy śpiąca królewna) i przyglądamy się im z każdej możliwej strony. Najpierw pojawia się ich oryginalne brzmienie, następnie autor pokazuje ewolucję tekstu, związane z nim przesłanie aż w końcu proponuje nową, współczesną odsłonę każdej historii. Przyznaję, że takie podejście do tematu zdecydowanie wpływa na wyobraźnię i skłania do ważnych przemyśleń. Autor po raz kolejny pozytywnie mnie zaskoczył i po raz kolejny nie mogę wyjść z zachwytu ile pracy włożył w swoje dzieło.

"Bajka prawdę Ci powie… o Tobie" to pięknie przedstawiona od strony graficznej i merytorycznie ujęta książka, która ma wiele do powiedzenia. Zazwyczaj podobne lektury dawkuję sobie na kilka wieczorów, ale w tym przypadku chciałam chłonąć jak najwięcej wiedzy oferowanej mi przez autora, więc bardzo szybko zapoznałam się ze wszystkimi opowiadaniami. Jorge Bucay imponuje wiedzą, wyobraźnią oraz inteligencją co przekłada się na wielowymiarowość jego twórczości. 

3 komentarze:

  1. Cenię sobie lekkość przekazu więc jestem zainteresowana przeczytaniem tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Pękająco piszesz o tym tytule i sama chciałabym po niego sięgnąć.

    OdpowiedzUsuń
  3. A teraz to nawet jestem ciekawa tej książki!

    OdpowiedzUsuń