poniedziałek, 27 lipca 2020

"Zagubieni w Neapolu" Heddi Goodrich

"Zagubieni w Neapolu"
Heddi Goodrich, Tyt. oryg. Perduti Nei Quartieri Spagnoli, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 416

Przejmująca historia o pierwszej miłości i niesamowitym mieście, napisana w duchu neapolitańskich powieści Eleny Ferrante.

Spokojny styl, niespieszna akcja i przepiękne widoki. Oto wśród nowości pojawiła się książka, która na pierwszy rzut oka wydaje się nie pozorna, ale możecie mi wierzyć, że zdecydowanie zyskuje przy bliższym spotkaniu.

Miałam bardzo wysokie oczekiwania wobec tej powieści, ponieważ już po pierwszej zapowiedzi przeczuwałam, że to lektura w moim guście. Niewiele wiedziałam o autorce, opis z okładki również okazał się dość skromny, ale moja podświadomość skutecznie podpowiadała, że to książka stworzona dla mnie. Faktycznie, doskonale bawiłam się podczas lektury, choć muszę przyznać, że spodziewałam się czegoś innego.

Liczyłam na romans a otrzymałam dość mocną analizę psychologiczną głównych bohaterów. Nie żałuję jednak, że w taką stronę potoczyła się ta opowieść, choć przestrzegam wszystkich - to nie jest lektura dla każdego. Wiem, że będzie zbierać różne opinie, ponieważ jest oryginalna i inna niż wszystkie. Powolny styl, niespieszne dialogi, akcja która czasami nie posuwa się do przodu choćby o krok - to wszystko wydawać by się mogło zapowiedzią prawdziwej fabularnej nudy, ale autorka w swoją powieść wplotła ogrom emocji i klimat malowniczego Neapolu dzięki czemu mnie ta historia po prostu urzekła.

To bardzo osobista powieść, pisana z doświadczenia samej autorki. To ona jest główną bohaterką, która oprowadza nas po mieście, przedstawia swoich przyjaciół oraz analizuje ich problemy oraz zachowania. Heddi spędziła studenckie lata w Neapolu a dziś z nostalgią wspomina ten wyjątkowy dla siebie czas. Dla niej jako amerykanki miasto okazało się wolnym człowiekiem, uosobieniem miłości oraz młodości a dla jej przyjaciół - ucieczką od rodzinnych problemów.

Gdzieś na drugim planie przewija się wątek romantyczny, ale nie brałabym go jako punkt istotny dla wydarzeń. Tutaj chodzi o miasto, które zmienia ludzi, czaruje swoim urokiem i pozwala inaczej spojrzeć na wydarzenia. Tutaj chodzi także o bohaterów, których życie potoczyło się w różnych kierunkach a jednak ich historia okazała się pamiątką i lekcją życia.

"Zagubieni w Neapolu" to lektura angażująca i nostalgiczna jednocześnie. Główną rolę odgrywają emocje i klimat, więc warto znaleźć dla niej wolny czas i całkowicie poświęcić się lekturze. Ona natomiast odwdzięczy się subtelną, intrygująca historią o bohaterach, których losy zmieniały się pod wpływem kultury Neapolu. Propozycja idealna na wakacje.

6 komentarzy:

  1. Na dniach zabieram się za lekturę :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem spasuję, gdyż fabuła tej książki jakoś mnie nie zainteresowała.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeśli są emocje, to biorę w ciemno.:)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pięknie piszesz o tej książce :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Na taką książkę muszę mieć odpowiedni nastrój. Będę pamiętać o tym tytule.

    OdpowiedzUsuń
  6. Zaciekawiłaś mnie. Z chęcią przeczytam tak spokojną książkę, która dostarczy wielu emocji.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń