sobota, 17 października 2020

"Rok 1984. Powieść graficzna" Fido Nesti, George Orwell

"Rok 1984. Powieść graficzna" Fido Nesti, George Orwell, Tyt. oryg. 1984. The Graphic Novel , Wyd. Jaguar, Str. 288

 

Dzięki sugestywnej, wciągającej adaptacji Fido Nestiego, wizja dystopijnego arcydzieła George'a Orwella zapewnia nową perspektywę dla długoletnich fanów, ale jest także doskonałym punktem wyjścia zarówno dla młodych czytelników, jak i dorosłych, którzy jeszcze nie odkryli tej kultowej historii, nadal tak wstrząsająco aktualnej.

Wydawnictwo Jaguar pokusiło się o wydanie kolejnej powieści klasycznej w formie komiksowej a ja wspieram ten projekt całym sercem, ponieważ mam nadzieję, że to skłoni nieprzekonanych czytelników do sięgnięcia po lekturę.

Fabuły powieści "Rok 1984" mam nadzieję przedstawiać nikomu nie muszę, zaznaczę jedynie, że to lektura bardzo ważna i potrzebna nie tylko w czasach, gdy została napisana, ale i obecnie. Aktualny temat, ponadczasowe wartości, rozłożenie na czynniki pierwsze praw polityki, miłości czy ludzkiej wolności. 

Nie jestem fanką komiksów i czytam jedynie te naprawdę warte poznania, ale tym razem muszę napisać, że to naprawdę dobrze wykonana praca. Nie tylko pod względem graficznym (brawo dla artysty), ale i samych dialogów (czy w komiksach są dialogi?), które rzeczowo i konkretnie, bez zbędnych opisów oddają wszystko co istotne dla fabuły. Szok, wstrząs i niedowierzanie budzą się do życia podczas przerzucania kolejnych stron, gdy dowiadujemy się, że kłamstwo jest ważniejsze od pracy, człowiek nie ma prawa głosu a Wielki Brat patrzy na wszystko i wszystkich.

Twórczość George'a Orwell'a to powieść odważna i ambitna, ale również niezwykle ważna. Nie ma znaczenia w jakich czasach żyjemy, ponieważ idealnie w punkt oddaje problemy z jakimi się zmagamy. Język komiksu i pięknie ilustracje oddają wszystko to co autor chciał nam przekazać a ja mam nadzieję, że ta forma skłoni do lektury większą część czytelników, ponieważ naprawdę warto mieć na półce (i przeczytać oczywiście!) coś tak wyjątkowego.

11 komentarzy:

  1. Sama nie wiem, co myśleć o tej formie ;) Niemniej chętnie bym się jej przyjrzała bliżej :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Fabuła książki mnie ciekawi, natomiast forma przekazu niekoniecznie do mnie przemawia. 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem bardzo ciekawa tego graficznego wydania tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam w planach sięgnąć po tą powieść graficzną, ale najpierw sięgnę po nią w standardowej wersji.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z reguły nie sięgam po komiksy, chociaż ten wydaje się ciekawy. Mój mąż pewnie byłby nim zachwycony :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Piękne wydanie, choć ja osobiście nie przepadam za tą twórczością George'a Orwell'a.

    OdpowiedzUsuń
  7. Chętnie przeczytam książkę "Rok 1984", a potem sięgnę również po powieść graficzną. Ciekawa jestem tego wydania. ;)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa publikacja. Może zachęci młodych czytelników do sięgania po klasykę i w tradycyjnym wydaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Bardzo lubię twórczość Orwella. Z przyjemnością zajrzę również do takiego wydania ;)

    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  10. Planuję sięgnąć po tą powieść graficzną. Oczywiście znam ,,Rok 1984".

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  11. Ty zawsze takie perełki wynajdujesz :)

    OdpowiedzUsuń