wtorek, 15 lutego 2022

"Pod osłoną deszczu" Jojo Moyes

 "Pod osłoną deszczu" Jojo Moyes, Tyt. oryg. Sheltering Rain, Wyd. Znak, Str. 464


Ci, którzy mówią, że słońce przynosi szczęście, nigdy nie tańczyli w deszczu.


Każdy z nas ma sprawdzone grono autorów, którym ufa bezgranicznie i po których powieści sięga bez zastanowienia. Dla mnie jedną z takich autorek jest Jojo Moyes, której na początku nie lubiłam za jej flagową powieść ("Zanim się pojawiłeś") a zakochałam się w "Razem będzie lepiej", czyli - dla mnie - bezapelacyjnie najpiękniejszej powieści romantycznej jaką czytałam. Teraz idę za ciosem i czytam każdą historię jaka wyjdzie spod jej pióra i tak trafiłam na "Pod osłoną deszczu", która mnie oczarowała.

Urocza, niespieszna, nostalgiczna, bardzo w stylu Jojo Moyes. Napisana z pasją co widać od pierwszej do ostatniej strony, gdy prowadzona akcja nie zwalnia tempa a rozgrywane wydarzenia mają swoje podłoże w rzeczywistym świecie. Wszystko wydaje się być na właściwym miejscu, bohaterowie wykreowani są na pełnowymiarowe postaci a emocji nie brakuje nawet w tych momentach, gdzie wydawać by się mogło, że serce czytelnika może przez chwilę odpocząć.

Kate, główna bohaterka, to kobieta po przejściach. Dorosła, za co jestem autorce wdzięczna, ponieważ możemy mówić o powieści typowo obyczajowej, z dojrzałą postacią na pierwszym planie, która może pochwalić się bagażem doświadczeń i ma coś do powiedzenia. Kate nie radzi sobie z życiem i czuje, że czegoś jej brakuje. Kolejny związek może zapisać na listę tych nieudanych a jej córka nie jest przekonana, czy powinna czerpać wzorce do naśladowania. Jednocześnie Kate przypomina nas samych - zagubionych, niepewnych swego, dążących jedynie do szczęścia i znalezienia tej jedynej miłości pozwalającej wziąć w końcu głęboki oddech. Bardzo polubiłam główną bohaterkę i kibicowałam jej do samego końca, ponieważ jej podróż była szczera i wyboista, ale czy właśnie nie tak powinno wyglądać prawdziwe życie? 

Nie szukajcie tutaj romantycznych chwil, ponieważ są one jedynie tłem dla prozy życia, dla powieści obyczajowej, w której podziwiamy uroki deszczowej Irlandii oraz wraz z Kate szukamy sensu życia. Nie jest to proza moralizatorska, nachalna czy męcząca - to historia jakich wiele w prawdziwym świecie, pozwalająca wierzyć, że każdy z nas gdy się zagubi, w końcu odnajdzie właściwą drogę. Nie brakuje więc w powieści przeróżnych emocji, nie brakuje chwil wzruszeń czy szczerego śmiechu, ponieważ Moyes serwuje historię, która zmienia się niczym obrazki w kalejdoskopie i trafia prosto do naszego serca.

Lekka niczym wiatr a jednocześnie zapadająca w pamięć historia z "Pod osłoną deszczu" pozwala wierzyć, że w umyśle Jojo Moyes wciąż są nieodkryte opowieści gotowe, by przelać je na papier. Poświęciłam jedną zarwaną noc, by przeczytać historię Kate, ale absolutnie nie żałuję - po prostu nie mogłam się od niej oderwać. Pięknie napisana, mądrze opowiedziana, pełna emocji oraz życiowych perypetii przygoda dorosłej kobiety wydaje się nie tylko pewnego rodzaju lekcją życia, ale i natchnieniem do działania. Jestem zachwycona i wręcz chciałabym prosić o więcej, ale akceptuję, że to zamknięta opowieść do której na pewno jeszcze nie raz powrócę. Tak wyśmienite bestsellery czekają na Was w księgarni Taniaksiazka.pl.

4 komentarze:

  1. Kolejna powieść Jojo Moyes, którą mam w planach. Lubię jej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię zapadające w pamięć historie, dlatego postaram się mieć na uwadze powyzszy tytuł.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna okładka i sama fabuła też zachęcająca 😊

    OdpowiedzUsuń
  4. Książki tej autorki zawsze czytam z wielką przyjemnością, więc oczywiście chcę sięgnąć po ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń