czwartek, 17 lutego 2022

"Skorumpowani" Don Winslow

 "Skorumpowani" Don Winslow, Tyt. oryg. The Force, Wyd. Harper Collins, Str. 592


Zawsze wiemy, jak coś się zaczęło, ale nigdy nie możemy przewidzieć, jak się skończy.


Jako fanka kryminałów oraz thrillerów wszelakiej maści zawsze chętnie sięgam po powieści, które mają w sobie mocne fabuły. Dlatego książka Dona Winslowa od razu wzbudziła moją ciekawość, szczególnie gdy przeczytałam w zagranicznych recenzjach, że historia bardzo ciekawie oddaje zasady funkcjonowania amerykańskiej policji. Nigdy wcześniej nie czytałam podobnej lektury, więc czym prędzej zasiadłam do "Skorumpowanych" i wiedząc mniej więcej czego mogę po niej oczekiwać zaczęłam przerzucać kolejne strony.

Na początku było mi trudno odnaleźć się w tym wszystkim. Pierwsze rozdziały to dużo treści, wiele faktów, mnóstwo opisów i niespieszna akcja, więc początkowo bałam się, że tym razem nie podobał lekturze. Jednak kiedy już zaczęłam tracić nadzieję na szybsze tempo i konkretne wydarzenia, autor rozwiał mgłę informacji na rzecz przyjemniejszych wydarzeń.

Poznajemy historię głównego bohatera imieniem Denny Malone, sierżanta nowojorskiej policji, dowódcy grupy Da Force. To tam powoływani są najlepsi funkcjonariusze do walki z handlem narkotykami oraz nielegalną bronią, czyli poznajemy losy jednej z najciekawszych policyjnych odłamów. Malone pracując już od osiemnastu lat widział wiele okrucieństwa, bezwzględności oraz egoizmu. Nikt jednak nie spodziewał się, że on sam wkroczy na ścieżkę zła kradnąc wraz z kolegami miliony dolarów. Czy ujdzie mu to na sucho? A może wyrzuty sumienia doprowadzą go do ostateczności?

Bez wątpienia to powieść dla wybranego grona odbiorców i nie każdemu przypadnie ona do gustu. Jest dobrze napisana, ciekawa i nawiązująca nie tylko do pracy policji, ale również skorumpowania, chciwości czy wszechobecnej pokusy, jest też ciężka w odbiorze, dosadna i nie da się jej przeczytać w jeden wieczór. Jeśli kogoś interesują fakty z pracy funkcjonariuszy - na pewno będziecie miło zaskoczeni ogromem pracy jaką autor włożył w swoją powieść, ponieważ to przekłada się na całą treść lektury.

Don Winslow nie owija w bawełnę, pokazuje okrucieństwo świata i jednocześnie wyjaśnia nam jak działa praca policji. "Skorumpowaniu" mocno więc wpływają na wyobraźnię i chyba właśnie to podobało mi się najbardziej. Nie jest to pozycja idealna, trochę nużąca, czasami przyciężka, ale na pewno zaskakuje ogromem faktów, klimatem a także idealnie oddaje podział na policję i klasy społeczne, przedstawia mnóstwo moralnych dylematów i nie pozostawia obojętnym na rozgrywaną sytuację. Pozycja dla wybranych, ale jeśli będziecie wiedzieć czego po niej oczekiwać to może Was miło zaskoczyć.

5 komentarzy:

  1. Coś dla mojej drugiej połówki. Na pewno zainteresuje się tym tytułem.

    OdpowiedzUsuń
  2. Obecnie nie mam ochoty na tego typu książkę ale w przyszłości może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja również lubię mocne fabuły. Przyznam, że już dawno na taką nie trafiłam, więc tym bardziej nie mogę się doczekać lektury.

    OdpowiedzUsuń
  4. Książka raczej nie dla mnie. Myślę że to zbyt powolne tempo mogłoby mnie znużyć 😉

    OdpowiedzUsuń