czwartek, 7 kwietnia 2022

"Nauczycielka z getta" Aneta Krasińska

 "Nauczycielka z getta" Aneta Krasińska, Wyd. Jaguar, Str. 360


Wstrząsająca historia oparta na autentycznych ludzkich losach.


Odkąd pierwszy raz przeczytałam powieść z motywem obozowym poczułam, że to jeden z najważniejszych dla mnie tematów. Od tego czasu wypatruję podobnych historii i chociaż częściej sięgam po beletrystykę to nie uciekają mi również reportaże. Nie mniej najlepiej odpowiadają mi sfabularyzowane opowieści oparte na faktach dlatego "Nauczycielka z getta" to był mój strzał w dziesiątkę.

Chociaż powieść jest typowo fabularna to autorka pokusiła się o mocne oparcie na prawdziwych wydarzeniach co idealnie dopełnia historię i bardziej trafia do umysłu czytelnika. Śledząc bowiem rozgrywane wydarzenia rozumiemy lepiej ogrom poświęcenia ze strony bohaterów a także ich zaangażowanie w walkę o lepsze jutro. Nie zawsze wszystko to było udane z ich strony, ale to wina losu a nie ich waleczności dlatego występujące tutaj postacie z miejsca obdarzamy sympatią oraz trzymamy kciuki, by uciekli przed przeznaczeniem.

Przenosimy się do Łodzi w okresie II wojny światowej. Laura, młoda nauczycielka zakochana po uszy w mężu dobrowolnie wraz z jego rodziną przenosi się do getta. Nie wie jednak dokładnie co czeka ją w tym miejscu. Walka o przetrwanie zacznie konkurować z miłością do ukochanego a dziewczyna otoczona biedą, śmiercią i wyniszczeniem zacznie realizować swoją prywatną misję: jako nauczycielka bowiem zrobi wszystko, by zapewnić dzieciom pozory normalności. Niestety pieniądze na naukę szybko się skończą o mąż Laury trafi do więzienia. Czy w obliczu tak trudnej rzeczywistości dziewczyna znajdzie siłę by walczyć?

Książka bardzo trudna w odbiorze, ale jednocześnie pięknie napisana. Dojrzała, szczera, w pełni wiarygodna. Niesie ze sobą piętno przeszłości, ale to bardzo ważne, żebyśmy nigdy nie zapomnieli o tych tragicznych w skutkach czasach. Autorka podejmuje temat życia w gettcie bez upiększeń, bez lirycznych momentów - w detalach podejmuje trudną rzeczywistość przez co czasami serce pęka, ale widać jednocześnie nieśmiały promyk nadziei w postaci głównej bohaterki, który udowadnia, że mimo tragedii nie możemy nigdy tracić hartu ducha.

"Nauczycielka z getta" wyciska z oczu łzy. Od razu uprzedzam, że warto przygotować sobie wcześniej zapas chusteczek, ponieważ losy Laury ani przez moment nie są nam obojętne. To cudownie wykreowana silna dziewczyna, która reprezentuje sobą wszystkie najważniejsze wartości: niezachwianą miłość oraz walkę z zasadami. Aneta Krasińska składa więc na nasze ręce dopracowaną, emocjonalną oraz opartą na prawdziwych wydarzeniach powieść, która pozostaje w naszej głowie długi, długi czas.

5 komentarzy:

  1. Jestem bardzo sceptycznie nastawiona do tego typu książek ;<

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię czytać takie książki. Poza tym uważam, że poruszana tematyka jest ważna i potrzebna, by wciąż odświeżać pamięć. Nie można zapomnieć o historii.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chętnie bym przeczytała tę książkę ☺

    OdpowiedzUsuń
  4. Tak dużo nasłuchałam się o tej książce przed jej premierą, że koniecznie muszę ją przeczytać i to szybko.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ta książka czeka na mnie w mojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń