wtorek, 18 października 2022

"Bogowie tanga" Carolina de Robertis

"Bogowie tanga" Carolina de Robertis, Tyt. oryg. The Gods of Tango, Wyd. Albatros, Str. 416


Zmysłowa, głęboko poruszająca opowieść o urzeczonej tangiem młodej kobiecie, która wchodząc do zakazanego dla niej świata, łamie tabu.


Sięgając po "Bogowie tańca" zupełnie nie wiedziałam czego mogę się spodziewać. Liczne pozytywne opinie zapewniały mnie, że będzie to lektura emocjonalna i inna niż wszystkie, ale tylko osobiście mogłam się przekonać czy więcej jest w tym prawdy niż pustych słów. I przepadłam. Carolina de Robertis stworzyła tak niebanalną historię, że z miejsca dałam się porwać w wir jej przygody a jedyne czego żałuję to faktu, że finał nadszedł zdecydowanie zbyt szybko.

Mówi się, że muzyka łagodzi obyczaje, ale czy taniec bierze się również pod uwagę? W końcu od melodii do zmysłowego poruszania ciałem dzieli nas zaledwie jeden krok i każdy może poczuć tą magię chwili, którą autorka w zaskakujący sposób wykorzystała na potrzebę swojej powieści. Carolina de Robertis sięgnęła po emocje, które pobudzały zmysły czytelnika i mocno wpłynęła na moją wyobraźnię za sprawą malowniczego stylu, obrazowego przedstawienia wydarzeń oraz wszechobecnej pasji obecnej na każdej stronie tej wyjątkowej, oryginalnej powieści.

Przenosimy się do Argentyny roku 1913. Cofamy się więc mocno w czasie i porzucamy pęd życia, technologię oraz całą współczesność na rzecz pięknych obrazów, malowniczych scen, zapachów, muzyk i i tańca, który wpłynął na główną bohaterkę bardziej niż ktokolwiek mógł przypuszczać. Leda miała zaledwie siedemnaście lat, gdy przypłynęła z Włoch do Buenos Aires. Miała spotkać się z mężem, który jednak nie doczekał jej przyjazdu. Porzucona, samotna i pozbawiona pieniędzy trafiła do slumsów zaledwie z ukochanymi skrzypcami pod pachą. I musi walczyć o przetrwanie sięgając po tango, skandaliczny taniec z burdeli, zasłużony tylko dla mężczyzn. Leda obcina więc włosy, bandażuje piersi i w walce o przetrwanie zmienia się w Dante. Tylko czy oszukiwanie wszystkich dookoła nie zmieni się w oszustwo samego siebie?

Zmysłowa, bajeczna, pobudzająca wszystkie zmysły. Taka jest ta fabuła, która trafia do serca i rozumu mocno angażując czytelnika w historię Ledy. Była jeszcze dzieckiem, kiedy zmierzyła się z murem obojętności i ludzkiego okrucieństwa, więc łzy wzruszenia towarzyszyły mi na samym początku poznania tej niebanalnej bohaterki, ale muszę przyznać, że z dumą obserwowałam jak staje na nogi, walczy o swoje miejsce w świecie i nie poddaje się mimo licznych przeciwności. Zmieniła tożsamość na rzecz lepszego jutra a to, ze granica między nią a Dantem powoli zaczynała się zacierać wcale nie było niczym nietypowym, ponieważ dziewczyna mocno weszła w swoją rolę i jako niedoświadczona jeszcze życiem próbowała wszystkiego co stanęło na jej drodze. Zmysły podsycała muzyka w połączeniu ze zmysłowym tańcem a to bodziec do działania najsilniejszy ze wszystkich możliwych.

O czym jest ta historia? O przetrwaniu, o życiu, o walec z własnymi słabościami. Motywuje nas do działania, zaskakuje pięknem Argentyny nieznanej turystom a także sprawia, że zacierają się wszelkie granice. "Bogowie tanga" to książka, która nie boi się przełamywać granice tabu, walczy z przyjętymi wartościami i zmusza nas do ponownego przeanalizowania własnych założeń, ponieważ jak się okazuje, świat nie jest jedynie ani czarny, ani biały. Zachłannie śledziłam słowa, połykałam dialogi i przemieszczałam się wraz z bohaterką z miejsca na miejsce licząc, że ta powieść zostanie ze mną na długo po skończeniu ostatniej strony. A kiedy zacznę o niej zapominać, rozpocznę swoją przygodę na nowo.

7 komentarzy:

  1. Będę się za nią rozglądać dla siebie.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ciekawa recenzja. Z pewnością zachęcająca do zapoznania się z tym tytułem ;)

    OdpowiedzUsuń
  3. No cóż wszystko ma dwie strony medalu.

    OdpowiedzUsuń
  4. Muszę koniecznie przeczytać tę książkę. Koniecznie.

    OdpowiedzUsuń
  5. Widziałam już tę książkę i jestem jej ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam tę opowieść, wspaniała, głęboka i poruszająca historia.

    OdpowiedzUsuń