czwartek, 20 października 2022

"How to Make Friends with the Dark" Kathleen Glasgow

"How to Make Friends with the Dark" Kathleen Glasgow, Tyt. oryg. How To Make Friends With the Dark, Wyd. Jaguar, Str. 400


Niespodziewany telefon wywraca życie nastoletniej Tiger do góry nogami.


Kathleen Glasgow w swojej młodzieżowej powieści porusza ważną kwestię i zapewnia, że każdy czytelnik, bez względu na wiek, odnajdzie się w fabule. Wkraczamy bowiem do świata pełnego sprzeczności a towarzyszące głównej bohaterce emocje odbiją się również w naszym sercu.

Podróż przez tą opowieść okazała się niezwykle intensywna, wzruszająca oraz piekielnie wartościowa. Sięgając po nią nie spodziewałam się, że aż taks silnie do mnie trafi a losy głównej bohaterki staną się dla mnie aż tak istotne. Nigdy nie byłam w podobnej sytuacji a jednak doskonale rozumiałam z czym przyszło się jej mierzyć, ponieważ autorka postawiła na wiarygodność oraz szczerość przekazu, pozwalając nam przeglądać wszystkie  uczucia wystawione na dłoni i przeglądać się w nich, by utożsamić się z bohaterką i lepiej zrozumieć jej tragedię.

Wszystko zaczęło się od telefonu. Jedna wiadomość całkowicie wywróciła życie Tiger do góry nogami. Przywiązana do matki, do swojej jednej rodziny, dowiedziała się, że kobieta nie żyje. Nie było jednak czasu na przezywanie rozpaczy, nie było miejsca na wylanie morza łez i żal, ponieważ nastolatka wpadła w machinę systemu i odsyłana od jednej rodziny zastępczej do drugiej nigdzie nie potrafiła odnaleźć swoje miejsca. Zagubiona, odrzucona i zdana na samą siebie w końcu zaczęła dostrzegać, że dom to nie budynek a ludzie którzy go tworzą. Czy zatem w mroku negatywnych emocji Tiger odnajdzie swoje szczęście?

Pierwsza połowa książki była dla mnie bardzo silnie emocjonalna. Przyznaję, że kilkukrotnie mierzyłam się ze łzami wzruszenia i miałam ochotę porządnie przytulić Tiger, bo na własnej skórze czułam jej nieukojony żal. W dodatku autorka  bardzo szczerze oddała proces żałoby i na przestrzeni całej powieści wyłowiłam wiele przepięknych cytatów, które trafnie oddawały aktualną sytuację. Bez wątpienia więc styl Kathleen Glasgow odegrał tutaj kluczową rolę, przekładając się nie tylko na słowa, ale i na to co pomiędzy nimi a sama sytuacja, mimo tragicznego początku, z czasem przyniosła swojego rodzaju ukojenie oraz pocieszenie. Dawno nie spotkałam już tak pięknej, prostej w formie a głębokiej w przekazie młodzieżówki, która natężeniem emocji mogłaby kruszyć mury.

"How to Make Friends with the Dark" z dumą stawiam na półce moich ulubionych lektur i wiem, że jeszcze nie jeden raz do niej wrócę. To piękna lekcja życia oraz podróż w głąb samego siebie. Smutna historia zmieniła się w wyjątkową lekcję życia a losy bohaterki stały się mi bliższe niż mogłam przypuszczać. To książka dla każdego, bez względu na wiek, która ma coś do powiedzenia i która skutecznie potrafi oderwać nasze myśli od codzienności na rzecz porywających wydarzeń o dążeniu do zrozumienia, o samotności, poszukiwaniu bezpieczeństwa oraz sile przyjaźni.

3 komentarze:

  1. Nabrałam wielkiej ochoty, aby zagłębić się w tę historię.

    OdpowiedzUsuń
  2. Skończyłam ją czytać wczoraj. Jedna z lepszych młodzieżówek jaką w życiu przeczytałam. Świetna książka.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  3. Wspaniała recenzja. Mam ochotę na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń