czwartek, 9 lutego 2023

"Odszukaj mnie" Megan Miranda

 "Odszukaj mnie" Megan Miranda, Tyt. oryg. Come find me, Wyd. Feeria, Str. 360


"Być może wszystko to, co teraz do mnie dociera, to nie wiadomość, a ostrzeżenie. A ja zbyt długo zwlekałam ze zrozumieniem tego."


Znam prozę Megan Mirandy od strony kryminalnej i przyznaję, że w tym wydaniu bardzo autorkę lubię. Nie wiedziałam jednak co sądzić o jej młodzieżowej odsłonie, która z jednej strony kusiła a z drugiej budziła pewien niepokój czy na pewno podoła wyzwaniu. Dałam jednak porwać się lekturze "Odszukaj mnie" i przyznaję, że autorka spisała się na medal.

Nie zostajemy rzuceni od razu na głęboką wodę a powoli dowiadujemy się wszystkich faktów z życia bohaterów. Jest tego całkiem sporo, więc warto bliżej się przyjrzeć proponowanym przez autorkę szczegółom. To jednak przyjemnie poznawanie otoczenia, które wiele nam mówi a które odegra jeszcze większą rolę wraz z rozwojem fabuły. Miranda stawia na lekki styl i obrazowe tło wydarzeń co w młodzieżowej powieści jest bardzo ważne a tuż za podium stoi kreacja postaci, w pełni wiarygodna oraz zaskakująco dojrzała.

Kennedy i Nolana na pozór nie łączyło nic. Jednak wspólna misja okazała się odkrywcza i sięgająca daleko wstecz, w rodzinne sekrety i niedomówienia tej dwójki nastoletnich bohaterów. Wszystko zaczęło się od badania możliwości istnienia życia pozaziemskiego, które prowadził brat Kennedy a które ona chciała kontynuować. Okazało się, że radioteleskop odebrał tajemniczy sygnał, który dotarł również do Nolana. I tak rozpoczęła się ta intrygująca, przekraczająca granice opowieść, która wciągnęła mnie bez reszty.

Autorka połączyła kilka najlepszych gatunków budując jedną spójną całość. Pojawiły się elementy fantasy, thrillera czy nawet rodzinnych sekretów a to wszystko zostało logicznie uzasadnione. W tle przewijały się ważne motywy, ponadczasowe wartości i mądrości, których na próżno szukać w innych lekturach młodzieżowych, więc powyższa historia wybija się ponad tłum, prezentuje sobą coś więcej i na pewno trafi do serca również starszego czytelnika. Z zaskoczeniem obserwowałam zmiany zachodzące w bohaterach oraz powoli kiełkującą pomiędzy nimi nić porozumienia i zachwycona tym jak mądrze to wszystko zostało przedstawione nie mogłam przestać przerzucać kolejnych stron.

"Odszukaj mnie" po prostu chwyta za serce. To pięknie napisana, szczera i bardzo dojrzała powieść, w której każdy znajdzie coś dla siebie. Na pierwszy rzut oka wydaje się niepozorna, ale gwarantuję, że zaskoczy każdego kto zdecyduje się dać jej szansę. Megan Miranda stworzyła piękną, wartościową historię, która nie tylko trafiła na półkę moich ulubieńców, ale która wciąż nie może wyjść z mojej głowy.

3 komentarze: