środa, 1 marca 2023

"Sarah Bernhardt. Niezrównana aktorka" Christopher W. Gortner

"Sarah Bernhardt. Niezrównana aktorka" Christopher W. Gortner, Tyt. oryg. The First Actress, Wyd. HarperCollins, Str. 544


Oto historia olśniewającego życia Sarah Bernhardt, opowiedziana jej własnym głosem.


Uwielbiam pióro Christophera W. Gortnera i jego podejście do tematu biografii. Zazwyczaj nie sięgam po ten gatunek, ponieważ czuję się bardziej znużona lekturą niż zaciekawiona, ale w tym przypadku przełożenie prawdziwego życia na fabularną opowieść bardzo przypadło mi do gustu. 

Czytałam wcześniejsze książki autora i wszystkie mnie zachwyciły. Jego styl oraz nieograniczona wyobraźnia porywały mnie na kilka niezapomnianych godzin podczas których żyłam życiem bohaterów. Dodajmy, że niemalże prawdziwym życiem, bo chociaż powieści są fabularne to nawiązują do postaci żyjących naprawdę, które stanęły w opisywanych sytuacjach. W ten sposób nie tylko zyskałam dodatkową wiedzę, ale i zrozumiałam, że książki historyczne mogą być wciągające oraz pasjonujące.

W najnowszym dziele Gortnera czytamy o Sarah Bernhardt, córce kurtyzany i jednej z najsłynniejszych aktorek swojej epoki. Jej życie było pełen wyzwań, niespodzianek a także niepowodzeń a autor wszystko to ujął w przepełnionej emocjami lekturze, która pobudzała moje szare komórki. Aby uniknąć losu swojej marki Sarah przeszła przez drogę licznych skandali, chciała się uniezależnić i odnaleźć na deskach teatru. Niestety w pewnym momencie zachodzi w ciążę i wydaje się, że to przesądzi o jej karierze. Ale przecież w końcu osiągnęła swój cel, prawda?

Nigdy w życiu nie pomyślałabym, że powieść o losach danej autorki aż tak bardzo przypadnie mi do gustu. A jednak jej burzliwe życie, liczne przeciwności oraz pojawiające się wyzwania sprawiły, że po prostu nie mogłam się oderwać od tego co czytam. Sam autor również przyłożył do tego swoją rękę, ponieważ gdyby nie jego cudowny styl pewnie nie wgryzłabym się w temat aż tak bardzo. A jednak te ponad pięćset stron przepłynęło mi przez palce w zaskakująco szybkim tempie co tylko udowadnia jak dobra, smaczna i wciągająca była to lektura.

"Sarah Bernhardt. Niezrównana aktorka" to utrzymana na bardzo wysokim poziomie biografia, która w prosty sposób pozwala zrozumieć losy prezentowanej postaci. Skrupulatne przedstawienie faktów dobrze łączy się z fabularnym przedstawieniem oraz masą przeróżnych emocji. Christopher W. Gortner pisze z pasją i wiarygodnością, nie zapomina o szczerości oraz przedstawia przeszłość w imponujący sposób, więc wszystkie jego powieści ogromnie Wam polecam.

2 komentarze: