wtorek, 1 sierpnia 2023

"Duchy nocy świętojańskiej" Edward Benson, Mikołaj Gogol, Mychajło Kociubynski, Vincent O'Sullivan, Aleksy Tołstoj, Roman Zmorski

"Duchy nocy świętojańskiej" Edward Benson, Mikołaj Gogol, Mychajło Kociubynski, Vincent O'Sullivan, Aleksy Tołstoj, Roman Zmorski, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 520


Niesamowita podróż po magicznym świecie demonów, upiorów i duchów.


Kiedyś nie byłam fanką krótkiej formy. Trzymałam się z daleka od wszelkich opowiadań i uważałam, że nie mają one szansy na odpowiednie rozwinięcie tematu. Nie mogłam się bardziej mylić! Dzięki wydawnictwu Zysk i S-ka, które wypuściło na nasz literacki rynek wiele klimatycznych zbiorów pokochałam ten gatunek i Was również ogromnie do tego zachęcam.

Powyższa książka zamyka w sobie twórczość różnych, mniej lub bardziej znanych autorów, zarówno polskich jak i zagranicznych. Każdy z nich zasługuje jednak na indywidualną uwagę, ponieważ mi samej ciężko było wybrać ulubione opowiadanie. Wszystkie prezentują wysoki poziom, budują napiętą atmosferę i w rewelacyjny sposób bawią się tematyką grozy: nie zawsze intensywnie, nie zawsze oczywiście, ale zdecydowanie tak, by wciąż dawać do myślenia i nie pozostawiać czytelnika obojętnym na to co dzieje się dookoła.

Noc świętojańska, znana pod wieloma nazwami, to czas prawdziwych cudów. Wierzono w przeróżne wydarzenia związane z tym momentem, nakładano różnorodne tradycje, legendy i oczekiwania. Trudno oszacować na ile to wszystko było możliwe, ale dziś ten fakt nie ma znaczenia, ponieważ liczy się atmosfera, nietypowe napięcie wywołane dreszczami grozy a także poczucie, że wszystko może się wydarzyć z czego autorzy czerpali garściami. I zrobili w ten sposób naprawdę dobrą mieszankę przygody oraz lęku przed trudnymi do wyjaśnienia zjawiskami.

Książkę możecie czytać dowolnie, dawkując sobie tekst jako przerywnik pomiędzy innymi książkami lub decydując się na kilka wieczorów niezapomnianych atrakcji. Dla mnie taka krótka forma najlepiej sprawdza się podczas czytania do poduszki, kiedy nie muszę wmawiać sobie, że przede mną "tylko jeszcze jeden rozdział". Szczególnie, że w zbiorze autorów znalazły się takie nazwiska jak Mikołaj Gogol, Aleksy Tołstoj czy Vincent O'Sullivan, czyli wybitni i niezawodni, trzymający czytelnika w ramionach do ostatniej strony. Przy niektórych opowiadaniach wręcz nieodkładalni!

Pozostaję wielką fanką serii, w której autorzy zabierają nas w magiczną, nastrojową, niezapomnianą podróż. "Duchy nocy świętojańskiej" to wyjątkowe tomiszcze, które serdecznie Wam polecam i jednocześnie odsyłam Was również do innych zbiorów opowiadań wydanych przez Zysk i S-ka, ponieważ wszystkie dumnie stoją na mojej półce i pozwalają mi powracać do ulubionych treści. Lęk, groza i mnóstwo skrajnych emocji zapewniają adrenalinę wartą poświęconego jej czasu.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz