poniedziałek, 2 września 2019

Przedpremierowo: "Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie" Kelsey Miller

"Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie" Kelsey Miller, Tyt. oryg. I'll Be There for You: The One about Friends, Wyd. SQN, Str. 380
PREMIERA: 18 września 2019r.

Szóstka przyjaciół, którzy stali się rodziną. Serial telewizyjny, który stał się fenomenem. Przyjaciele to ikona, najchętniej oglądany serial telewizyjny.

Przyjaciele byli i będą z nami już na zawsze. Oto pierwsza książka poświęcona serialowi, który odmienił losy wielu i który do dziś bawi nas oraz uczy. 

Zazwyczaj nie sięgam po książki z gatunku kina, nie jestem fanką wszelakich genez, nie interesują mnie też kulisy powstawania. Jednak w tym przypadku decyzja o tym, by zdecydować się na lekturę Kelsey Miller przyszła od razu. Powód był jeden, ale jakże ważny - we wrześniu mija dokładnie dwadzieścia pięć lat od wyemitowania pierwszego odcinka Przyjaciół a ja nie widziałam innej możliwości uczczenia tego wielkiego święta jak sięgnięcie po poświęconą serialowi książkę oraz oglądanie od nowa wszystkich sezonów.

Tak, jestem wielką fanką. Wiele seriali mam za sobą, jedne mniej, drugie bardziej ciekawe, ale Przyjaciele są niezmienni. Zawsze, przy najbliższej okazji do nich wracam, znam wszystkie odcinki na pamięć, znam dialogi i bohaterów a mimo wszystko zawsze mi mało. To jeden z tych seriali, który bawi, uczy, wyciąga z depresyjnych dni i pozwala śmieć się wielokrotnie ze znanych przecież już na pamięć dialogów między bohaterami. Byłam więc ogromnie ciekawa co takiego niesie ze sobą powieść Miller i liczyłam na to, że autorka odkryje przede mną wiele nieznanych mi do tej pory faktów.

Wejście za kulisy ulubionego serialu to jest coś. Szczególnie, gdy chodzi o Przyjaciół. Sami doskonale wiecie jak to jest, gdy zżyjemy się ponad siły z ulubionymi bohaterami i zaczynamy żyć ich życiem - chcemy więcej i więcej. A praca Miller od samego początku wygląda rzetelnie i prowadzi nas od samego początku powstania serialu, przez liczne ciekawostki, zaułki aż do finalnych decyzji. Wiedzieliście, że pilot miał być pierwszym i ostatnim odcinkiem? O mało co serial nigdy nie pojawiłby się na antenie. Zastanawialiście się jak to się stało, że właśnie Jennifer Aniston, Courteney Cox, Lisa Kudrow, Matt LeBlanc, Matthew Perry oraz David Schwimmer okazali się idealni do ról głównych bohaterów? I czy byli przyjaciółmi także w prawdziwym życiu? To i wiele więcej dowiedziałam się z książki, która dla mnie jako fana okazała się strzałem w dziesiątkę.

Autorka postawiła na chronologię angażując się w każdy podjęty wątek. Jej praca jest kompletna i zdradza wiele faktów. Żałuję jednak, że to w dużej mierze suchy tekst i nie ma w nim więcej zdjęć z planu czy innych fotografii dodających klimatu. Nie zmienia to jednak faktu, ze książkę czyta się z czystą przyjemnością, szczególnie gdy Miller odkrywa przed nami tajniki serialu w połączeniu z przeszłą i aktualną kulturą. Przyjaciele jako serial komediowy odnosili się do wielu ponadczasowych wartości choćby poprzez związku homoseksualne, które przecież w tamtych czasach nie były tak popularne w serialach czy filmach.

Uwaga, książka zawiera spojlery! Jeśli z jakiś powodów (niemożliwe) nie mieliście możliwości oglądania Przyjaciół autorka zdradzi kilka smaczków z poszczególnych odcinków. Liczę jednak, ze skłoni Was to do szybkiego nadrobienia zaległości. Zawsze całym sercem będę polecać ten serial, bo jest mi niesamowicie bliski. I podobnie jest z książką "Przyjaciele. Ten o najlepszym serialu na świecie" w której wiele jest faktów i ciekawych wniosków, która i mnie czasami zaskakiwała kolejnymi informacjami chociaż myślałam, że już wiem wszystko co tylko możliwe. Całość czyta się lotem błyskawicy dlatego jestem pewna, że każdy fan zdecyduje się na lekturę.

10 komentarzy:

  1. Dla fanów seriali to na pewno nie lada gratka.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tym razem nie jestem zainteresowana.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam tę książkę w planach ;)

    OdpowiedzUsuń
  4. Myślałam nad nią, ale potem doszłam do wniosku, że nie mam po co sięgać po ten tytuł. "Przyjaciół" próbowałam oglądać jakieś 2-3 lata temu i nie chwyciło mnie. Nie mój humor, nie moje postacie, a że nie mam do historii nostalgicznych uczuć...

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja dopiero oglądam "Przyjaciół". Jestem na początku drugiego sezonu, ale tej książki nie mam w planach po obejrzeniu całości :). [Kreatywna-alternatywa]

    OdpowiedzUsuń
  6. Muszę przyznać, że nigdy nie oglądałam serialu. Teraz zaczęłam czytać książki i jestem zauroczona! Chyba pora nadrobić zaległości 🙂

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja właśnie przez książkę wróciłam do serialu, ale teraz z nowym nastawieniem. Książka zdradza wiele ciekawostek na temat powstania "Przyjaciół" czy też samych aktorów, dlatego tym razem oglądało mi się inaczej. Ciekawa perspektywa! Polecam przeczytać książkę i jeszcze raz obejrzeć chociaż kilka odcinków.

    OdpowiedzUsuń
  8. Zgadzam się - ta historia jest kompletna, a chronologiczne przestawienie wydarzeń to jej zdecydowany atut - podobało mi się jak rozwijały się różne koncepcje i ostatecznie doszło do wielkiego sukcesu serialu.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka ta jest idealną lekturą dla każdego fana serialu! :D Bardzo polecam :)

    OdpowiedzUsuń