sobota, 23 kwietnia 2022

"Roxy" Jarrod Shusterman, Neal Shusterman

"Roxy"
Jarrod Shusterman, Neal Shusterman, Tyt. oryg. ROXY, Wyd. Ya!, Str. 416
PREMIERA: 18 maja 2022r.

Mrożące krew w żyłach spojrzenie na epidemię opioidów, autorstwa Neala Shustermana i Jarroda Shustermana, bestsellerowego duetu „New York Timesa”.

Jarrod Shusterman i Neal Shusterman wystąpili już w duecie, w przypadku książki "Susza", która bardzo trafnie oddała potencjalny problem społeczeństwa. Ich lektura była nie tylko dobrze dopracowana, ale jednocześnie bardzo aktualna, śmiała i emocjonalna, więc liczyłam, że kolejna książka będąca wynikiem ich współpracy okaże się równie dobra.

"Roxy" spełnia wszystkie wymagania. Autorzy rewelacyjnie się dobrali, ponieważ uzupełniają swoje style i pomysły a dzięki temu ich książki są błyskotliwe, dojrzałe oraz wielowymiarowe. To już drugi projekt, który zdobył moje pełne uznanie, ponieważ tak dobre lektury czyta się z rosnącym apetytem i pełnym zaangażowaniem. Szczególnie, gdy historia jest złożona, dosadna i podejmuje aktualne społeczne problemy.

Tym razem autorzy przeszli samych siebie, ponieważ o ile "Susza" była lekturą bardzo dosadną o tyle "Roxy" wręcz mrozi krew w żyłach. Panowie się nie patyczkują i serwują nam przejmujący obraz możliwej przyszłości bez zbędnych wyjaśnień pokazując w jak nieprzyjemnym kierunku zmierzamy. I chociaż historia jest osobliwa, często nawet intensywna w odbiorze oraz wymagająca, to nie mogę odmówić jej prawdy czy szczerości, ponieważ z dopracowanych zdań czy świetnej kreacji bohaterów można wyczytać konkretne wnioski - autorzy wychodzą do nas z przesłaniem, które warto wziąć sobie do serca.

Temat epidemii jest nam bliski, więc nic dziwnego, że fabuła wpłynęła na mnie bardzo osobiście. Autorzy co prawda piszą o opioidach, substancjach uzależniających, ale czy nie każda szerząca się epidemia nie ma tych samych fundamentów? Tym razem jest jednak gorzej, mroczniej. Dla śmiertelników świat ponad nimi to wieczna Impreza, w której udział biorą nie ludzie a nazywanie ogólnie narkotykami samozwańczy bogowie, którzy właśnie założyli się kto pierwszy doprowadzi swoją ofiarę na samo dno. Kto wygra w tym wyścigu na śmierć i życie? Czy Roxy i Addison pokażą swoje najgorsze oblicze? A może to ich ofiary wykażą się większym intelektem?

Chociaż kieruję wobec autorów pełne uznanie i akceptuję "Roxy" jako powieść dojrzałą i wręcz konieczną do przeczytania przez wszystkich to przyznaję, że po zamknięciu ostatniej strony miałam w głowie totalny mętlik i nie mogłam dojść z emocjami do ładu. Ta historia mocno mną wstrząsnęła, dała niezłego mentalnego kopniaka i otworzyła oczy na podjęte tutaj problemy, które do tej pory świat bagatelizował. Jarrod Shusterman oraz Neal Shusterman spisali się na medal składając na nasze dłonie książkę o wielu obliczach, zmuszającą do wyciągania wniosków, czytania między wierszami oraz w pełni angażującą każdego kto zdecyduje się dać jej szansę. A zapewniam, że jest tego warta!

6 komentarzy:

  1. Przekonałaś mnie do przeczytania tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej książce. Zapowiada się ciekawie 😉

    OdpowiedzUsuń
  3. Przyznam, że czuję zaintygowanie tym, że książka Tobą wstrząsnęła.

    OdpowiedzUsuń
  4. O "Suszy" już sporo słyszałam i mam w planach. Natomiast o "Roxy" czytam pierwszy raz u Ciebie i myślę, że też po nią sięgnę. Tym bardziej, że widzę, że warto - i to bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mimo że piszesz, że to książka konieczna do przeczytania przez wszystkich, to ja raczej po nią nie sięgnę - to nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń