poniedziałek, 13 czerwca 2022

"Popękane życie" Joanna Jagiełło

 "Popękane życie" Joanna Jagiełło, Wyd. Harper Collins, Str. 304


Popękane życie to powieść dla młodzieży, która porusza ważny temat relacji rodzinnych oraz poczucia bezradności i osamotnienia


Rozwód bywa trudny nie tylko dla małżeństwa, ale i dla ich dzieci. Jak przejść przez rozpad rodziny? Jak pogodzić się z nową sytuacją? W powieści Joanny Jagiełło możemy spróbować zrozumieć perspektywę rodzeństwa postawionego w obliczu właśnie takiego problemu.

Autorka podeszła do tematu w sposób bardzo otwarty i szczery. Przyznaję, że nie spodziewałam się rozłożenia rozwodu rodziców na czynniki pierwsze a jednak jestem bardzo zadowolona z ugryzienia tematu bardzo drobiazgowo a wręcz psychologicznie. Na podstawie przeżyć bohaterów mogłam zrozumieć cały trudny, zachodzący w nich proces a także wyciągnąć wnioski z podejmowanych przez nich decyzji.

Poznajemy historię z perspektywy rodzeństwa. Laura, Lena i Leo wiodą beztroskie młodzieńcze życie do momentu, gdy ich rodzice informują ich o rozwodzie. Nagle wszystko całkowicie wywraca się do góry nogami. Obserwujemy jak zaczynają się zmieniać, jak pogarszają się ich szkolne stopnie, jak tracą poczucie bezpieczeństwa, bo to co uważali za pewnik nagle ucieka im spod nóg. Smutno się na to patrzyło, bo dużo było w tym racji, dużo prawdy i poparcia w prawdziwym życiu, ale i takie tragedie się zdarzają, tylko potrzeba kogoś kto pomoże nam przez to przejść.

Temat trudny, więc i fabuła jest nacechowana ciężkimi emocjami. Nie jest to depresyjna książka chociaż i ten motyw zostaje poruszany, ale  bardzo skupia się na etapach przechodzenia przez problem oraz pokazuje jak każdy z nas indywidualnie podchodzi do danej sytuacji. Przyznaję, że bardzo polubiłam rodzeństwo i kibicowałam im w znalezieniu równowagi a sama historia była dla mnie piekielnie emocjonalna. Często przyłapywałam się na rozmyślaniu o tym jak ja czułabym się na miejscu tych młodych ludzi a ich przeżycia były dla mnie równie intensywne co dla nich.

"Popękane życie" kierowane jest do młodzieży, ale to lektura w której każdy znajdzie coś dla siebie. Silna w przekazie, mądra i szczera, udowadnia, że każdy z nas zmaga się z prywatnymi demonami, które mają swoje odzwierciedlenie w popełnianych błędach. Autorka podeszła do tematu z zaangażowaniem i pokorą, serwując nam solidną lekcję życia.

5 komentarzy:

  1. Kolejna książka, która jestem tego pewna zainteresuje się moja nastoletnia siostrzenica.

    OdpowiedzUsuń
  2. Gdy kiedyś wpadnie mi w rece ta książka, przeczytam 😊

    OdpowiedzUsuń
  3. Widzę, że to wartościowa książka dla młodzieży.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mimo, że dla młodzieży to chętnie poznałabym tę książkę. :)

    OdpowiedzUsuń