sobota, 19 listopada 2022

"Lśnienie w ciemności" Clive Barker, P. D. Cacek , Ramsey Campbell, Richard Chizmar, Brian Keene, Jack Ketchum, Stephen King, Stewart O'Nan, Edgar Allan Poe, Kevin Quigley, Bev Vincent

"Lśnienie w ciemności" Clive Barker, P. D. Cacek , Ramsey Campbell, Richard Chizmar, Brian Keene, Jack Ketchum, Stephen King, Stewart O'Nan, Edgar Allan Poe, Kevin Quigley, Bev Vincent, Tyt. oryg. Shining in the Dark: Celebrating 20 Years of Lilja's Library, Wyd. Zysk i S-ka, Str. 304


Odważ się wejść do mrocznego świata mistrzów grozy.


Uwielbiam antologie. Jestem ogromną fanką powieści grozy. Widząc pierwszą zapowiedź "Lśnienie w ciemności" wiedziałam, że to będzie lektura dla mnie. Zdecydowałam się więc wkroczyć do mrocznego świata i na własnej skórze przekonać się czy porwie mnie nietuzinkowy klimat i... przepadłam! To jeden z najciekawszych zbiorów w swoim gatunku jakie przyszło mi czytać.

Kolekcja opowiadań grozy powstała w celu uczczenia dwudziestolecia Lilja’s Library (strony internetowej poświęconej Stephenowi Kingowi). Powód dobry jak każdy inny a my otrzymaliśmy naprawdę wysublimowane kąski, które potęgowały napięcie, zaskakiwały na każdym kroku oraz zaskoczyły mrocznym, gęstym, pobudzającym wyobraźnię klimatem. A dla zachęty dodam więcej: wiele z występujących tu opowiadań znajdziecie jedynie w tym zbiorze, ponieważ niektóre powstały na potrzeby książki, niektóre nigdy wcześniej nigdzie nie były publikowane co tworzy tą antologię jedyną w swoim rodzaju.

Wymienione nazwiska przyciągają wzrok. Jack Ketchum, Stephen King, Edgar Allan Poe - przecież to elita! Choćby dla nich warto zajrzeć do wnętrza tej nietuzinkowej lektury a dalej już pójdzie z górki, ponieważ każdy autor wykazał się precyzją, dopracowaniem oraz postawił na masę silnych emocji. Dawkowałam sobie opowiadania jak tylko mogłam, czytałam je swoim stylem tuż przed snem przy mniejszym świetle dla odpowiedniego klimatu, ale muszę przyznać, że ogromnie się wciągnęłam i trudno mi było odkładać historie na później. Mrok charakterystyczny dla literatury grozy, nietypowe zjawiska oraz występujące nadnaturalne sygnały kusiły mnie, by kontynuować tą przygodę wraz z nimi.

Wertowanie stron tych opowiadań to wielka, niekończąca się przygoda i zarazem niekłamana przyjemność. Na całą antologię składają się przeróżne historie, więc każdy czytelnik znajdzie coś dla siebie a odrębność charakteru fabuł przekłada się również na intensywność wrażeń: jedne opowieści są utrzymane w typowym dla horroru klimacie, inne jedynie podsycają naszą wyobraźnię szeptając potencjalne rozwiązania. Wszędzie czai się jednak mrok, na każdym kroku widać zaangażowanie a całość po prostu imponuje wykonaniem. 

To lekkie historie, które jednak zmuszają do intensywnego myślenia. Nie lada gradka dla miłośników horroru, wielka przyjemność dla tych, którzy stawiają w książkach na odpowiedni klimat. Z dumą stawiam "Lśnienie w ciemności" na półce dostępnej tylko dla moich ulubionych lektur i jednocześnie jestem pewna, że wrócę do tych opowiadań jeszcze nie jeden raz. Trudno mi będzie znaleźć równie imponujący odpowiednik tak angażującej, wpływającej na wyobraźnię lektury, bo wciąż cierpię na za małą ilość antologii, ale jeśli nie macie przekonania do krótkiej formy i obawiacie się, że to nie jest gatunek dla Was koniecznie zdecydujcie się na lekturę a ta całkowicie zmieni Wasze podejście. Gwarantuję! 

2 komentarze:

  1. Horrory bardzo lubię, więc może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Odpuszczam - ostatnio byłam bardzo rozczarowana antologiami, po które sięgałam, a przyznaję, że teraz nie bardzo mam nastrój na horror i grozę :(

    OdpowiedzUsuń