piątek, 11 listopada 2022

"Pamiętniki mojej mamy" Anna Barczyk-Mews

"Pamiętniki mojej mamy" Anna Barczyk-Mews, Wyd. Novae Res, Str. 352


Nie odkładaj szczęścia na potem!


Nie zawsze działanie w naszym imieniu może mieć dobre skutki. Czasami ingerencja rodziny wiąże się z większą szkodą niż pożytkiem o czym przekonała się główna bohaterka powieści Anny Barczyk-Mews. Czy zagubiona we własnych decyzjach Gabriela uniknie porażki i stanie na nogi o własnych siłach?

To już moja trzecia powieść spod pióra autorki i trzecia jakże udana przygoda. Miło patrzeć z dystansem na jej warsztat literacki, który rozwija się w odpowiednią stronę, miło również czyta się tak dopracowaną i przemyślaną książkę. Anna Barczyk-Mews skupia się na wewnętrznych przeżyciach bohaterów, pozwala nam z bliska poznać ich rozterki oraz problemy z jakimi się konfrontują a w tle dopracowuje wydarzenia wyrwane z prozy życia: mówiące o przeciwnościach z którymi musimy się mierzyć każdego dnia.

Losy Gabrieli pokazują nam, że czasami warto porzucić wszystko na rzecz własnych, prywatnych celów. Podążanie wyznaczoną ścieżką dla jednych jest realizacją planów, dla innych wstępem do negatywnych emocji oraz braku realizacji marzeń. Główna bohaterka chciała jedynie żyć u boku ukochanego mężczyzny bez stawiania na rozwój kariery. Czuła się w tym spełniona, ale nikt a szczególnie jej matka, nie próbowali zrozumieć, że szczęście może być aż tak proste. Dlatego Gabriela przeniosła się na wieś, by odciąć się od negatywnych emocji, ale tam również zderzyła się z murem niezrozumienia. To jednak pomogło jej z dystansem spojrzeć na swoje życie, wybrać priorytety i zadecydować komu tak naprawdę powinna oddać serce.

Przyznaję, że na początku nie mogłam zrozumieć działań głównej bohaterki. Wadziły mi jej lekkomyślne decyzje i brak zrównoważenia, ale później dostrzegłam, że to celowy zabieg ze strony autorki, by pokazać jak pod wpływem przeżytych doświadczeń Gabriela zmienia się na naszych oczach. Jej opowieść bowiem mocno opiera się na obyczajowym motywie a romantyczne chwile okazały się jedynie tłem wydarzeń co skuteczniej umożliwiło mi spojrzenie z dystansem na zaprezentowaną historię. 

"Pamiętniki mojej mamy" mierzymy się z trudnymi wyborami, przewartościowujemy świat głównej bohaterki i próbujemy wyciągać konsekwencję z jej błędów. Anna Barczyk-Mews zabiera nas w podróż zmuszającą do przemyśleń, ale jednocześnie lekką w odbiorze i ciekawie napisaną. Po raz kolejny autorka miło mnie zaskoczyła warsztatem oraz zaangażowaniem, więc z wielką przyjemnością odsyłam Was do wszystkich trzech książek jej pióra.

4 komentarze:

  1. Nie miałam jeszcze okazji poznać prozy tej autorki, więc może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem ciekawa tej książki i będę chciała ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Jestem ciekawa tej książki, nie miałam jeszcze okazji czytać coś tej autorki

    OdpowiedzUsuń