piątek, 19 maja 2023

"OdNowa" Mags von Elf

"OdNowa" Mags von Elf, Wyd. Novae Res, Str. 622


Czy będziesz umiał rozpoznać ten moment w życiu, kiedy można zacząć wszystko od nowa?


Sięgałam po "OdNowa" przekonana, że czeka mnie kolejny typowy romans młodych ludzi wchodzących w dorosłe życie. Nie spodziewałam się, że wewnątrz otrzymam mnóstwo skrajnych emocji, wielkich marzeń i rozgoryczenia prawdziwym życiem, ponieważ Mags von Elf pokazała jak szybko nasze plany potrafią unikać realizacji.

Powieść jest potężna, liczy sobie bowiem ponad sześćset stron, ale jednocześnie nie jest ani przegadana, ani pisana na siłę. Wszystko ma w niej konkretne uzasadnienie a losy bohaterów poznajemy od samego początku co ogromnie przypadło mi do gustu. Wiemy od czego się zaczęło, jak ciężko było młodemu bohaterowi i ile trudów musiał pokonać, by stanąć właśnie w tym miejscu. Dynamiczna zmiana postaci pod wpływem przeżytych doświadczeń to zdecydowanie najlepszy punkt historii, ale jestem pewna, że towarzyszące emocje również podbiły stawkę. 

Jaś, aby utrzymać siebie i brata zarabiał jako uliczny grajek. Nie miał łatwo, ponieważ patologiczna rodzina ciągnęła go ku destrukcji. Poznał jednak dziewczynę, odnalazł szczęście i tak uparcie dążył do realizacji marzeń, że w pewnym punkcie osiągnął swój cel. Jednak później wszystko się popsuło. Rodzice Kasandry wyjawili swój sekret, zabrali dziewczynę, brata Jasia i wyjechali za granicę. Rozdzielili zakochanych, którzy musieli rozpocząć życie od nowa, chociaż doskonale wiedzieli, że będzie to dla nich prawdziwe wyzwanie.

Autorka porusza w swojej powieści wiele ważnych kwestii. Pisze o zbawiennym wpływie pasji na człowieka doświadczonego przez życie, o muzyce, która zaciera granice a także o szansach, które niespodziewanie pojawiają się na naszej drodze. Jednocześnie snuje swoją opowieść w dojrzałym stylu, pozwala nam wejść w głąb umysłu postaci i nie bawi się w żadne niedomówienia - wszystko jest jasne, klarowne, mające swoje odzwierciedlenie w rzeczywistości. I chociaż mówimy tutaj o romansie to przyznaję, że większy wpływ ma tutaj motyw obyczajowy.

"OdNowa" to lektura, która bardzo miło mnie zaskoczyła. Mimo pokaźnej liczby stron przeczytałam ją szybciej niż zamierzałam, ponieważ losy bohaterów ani przez chwilę nie były mi obojętne. To emocjonalna podróż ku dorastaniu oraz szukaniu swojego miejsca w świecie, pisana z trafną analizą współczesnego świata. Jeśli więc lubicie odkrywać nowe i bardzo dobrze rokujące talenty - bardzo polecam sięgnąć po prozę Mags von Elf.

1 komentarz: