sobota, 30 września 2023

"Skazani na wolność" Iwo Konopek

"Skazani na wolność" Iwo Konopek, Wyd. Novae Res, Str. 442


Wolność zrodzona ze wstydu bywa bolesną pułapką.


Podeszłam do tej książki jak pies do jeża. Dosłownie. Męskie spojrzenie na erotyczne fantazje? Spełnienie swoich oczekiwań na kartach powieści? Wszystko przychodziło mi do głowy czytając zapowiedź lektury, więc zdecydowałam się zaryzykować i samemu ocenić czy da się tą historię zaliczyć do udanych.

Niewielu jest pisarzy odnajdujących się w romansach, o erotykach już nie wspominając. Co odważniejsi wychodzą jednak przed szereg i znam nazwiska, którym wyszło to zdecydowanie na dobre! Jednak debiut autorski to wyzwanie samo w sobie, więc odważna treść dodawała punktów do całej brawury. Na początku byłam sceptyczna, trochę czułam się nawet przytłoczona wizją autora, ale później, gdy zaczęłam dostrzegać, że Iwo Konopek ma konkretny cel i chce mi coś przekazać - bawiłam się znacznie lepiej. 

Wiktor dopiero w wieku czterdziestu lat odnalazł kobietę, która w pełni go akceptowała. Jego żona była odważna, temperamentna i równie ochocza do łóżkowych eksperymentów co on. Jednak w pewnym momencie ich drogi się rozeszły, ponieważ propozycje Wiktora zaczęły się podobać Alicji na tyle, że sama zaczęła wychodzić z inicjatywą. I wówczas pojawił się zgrzyt, bo on mógł sprowadzać osoby trzecie do ich wspólnego łóżka, ale ona już nie bardzo. Czy to lęk? A może skrywana zazdrość? Próżność, egoizm, uprzedzenia? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na te pytania, ponieważ sylwetki bohaterów okazały się zaskakująco głębokie a ich profile psychologiczne warte bliższej analizy.

Temat trudny, warty poznania, ale również wyzywający i odważny. Niby każdy interesuje się życiem innych ludzi, niby plotki się nas trzymają a jednak gdy otrzymujemy okazję wejścia do czyjegoś łóżka, nagle czujemy opór. Iwo Konopek w inteligentny sposób uchwycił kontrast, bazując na ludzkich oczekiwaniach, potrzebach i spełnieniu a także sięgnął daleko wstecz, do przeszłości bohaterów, pokazując, że każda nasza decyzja ma podłoże w ukształtowanym, w dzieciństwie charakterze. 

"Skazani na wolność" nie jest książką dla każdego. Na pewno nie odnajdzie się w niej romantyczka, która szuka pięknych słówek i wielkich gestów. Autor bazował na prozie życia, nie ubarwiał, nie przekłamywał a wręcz sięgał po przykłady, które naprawdę mogły wydarzyć się gdzieś tam w świecie. Książka inna niż wszystkie, intensywna i pełna wrażeń, dedykowana bardziej odważnym czytelnikom, ale myślę, że warta spróbowania.

1 komentarz:

  1. Z ciekawości chętnie przeczytałabym tą książkę :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń